1 op 5 Belgen voelt zich mentaal niet goed

AXA publiceert pan-Europese studie over de impact van de coronacrisis op het mentaal welzijn van Belgen én Europeanen

Jef Van In, CEO AXA Belgium: “Health is een strategische topprioriteit voor AXA. Met deze studie brengen we de problematiek rond mentaal welzijn in kaart, tot buiten de Belgische landsgrenzen. De resultaten bieden ons opportuniteiten om in te spelen op de behoeften via een service van psychologische bijstand. Als verzekeraar is dit een innovatie waarbij we onze expertise voluit uitspelen.”

Financiële stabiliteit is belangrijk voor mentaal welzijn

Niet iedereen heeft in dezelfde mate last van mentale problemen. Naargelang de thuissituatie, de financiële gemoedsrust en het feit of mensen nog kunnen doorwerken, verschilt de problematiek sterk. Het verlies van controle en vrijheid enerzijds en een verhoogde werkstress anderzijds zijn de 2 emotionele factoren die het vaakst voor een (heel) slecht mentaal gevoel zorgen. Er is trouwens een correlatie tussen financiële en mentale stabiliteit: 1 Belg op 2 die zich (heel) slecht voelt gaat er financieel op achteruit.

Relativeren helpt

De Belg blijft gelukkig ook relativeren: 7 op de 10 beweert dat deze crisis niet het ergste is wat hen ooit is overkomen op mentaal vlak. Maar liefst 9 op de 10 geeft aan de situatie al bij al goed het hoofd te bieden. De coronacrisis blijkt ook een existentiële crisis te zijn. 1 Belg op 2 zegt zichzelf te hebben heruitgevonden en beter dan voorheen te weten wat ze nastreven in het leven: kwali-tijd spenderen met geliefden (68%) en gezonder eten (59%) bijvoorbeeld.

Hakim Zemni, Insites Consulting: Een cocktail van angst voor een onbekende ziekte, een beperkte  bewegingsvrijheid en de verhoogde werkstress is toxisch gebleken. het aantal mensen dat zichzelf mentaal (zeer) slecht voelde verdrievoudigde in België op enkele weken tijd. Dat is gebleken uit onze 7-landen-studie bij 5800 Europeanen, waaronder 600 Belgen. De nood aan professionele begeleiding is duidelijk groter is dan ooit.”

Raadpleeg hier de volledige pan-Europese studie!

Wenst u voor een reportage dieper in te gaan op deze studie? Wenst u meer informatie over ons aanbod in gezondheidszorg? Neem dan gerust contact op met de persdienst van AXA Belgium.

Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars, 450 bankagenten en 3200 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2019 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,1 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 380 miljoen EUR.

Privacy disclaimer.

Troonplein 1