15 jaar bedrijfsvrijwilligerswerk bij AXA

Dinsdag 8 december 2015 — AXA Harten Troef, de organisatie voor bedrijfsvrijwilligerswerk bij AXA in België, viert zijn 15de verjaardag! Het moment om een indrukwekkende balans op te maken: een net van 2.000 vrijwilligers, meer dan 12.000 dagen vrijwilligerswerk op de teller, 450 Belgische verenigingen ondersteund en meer dan 1 miljoen euro ingezameld.

Het relaas van een mooi avontuur

Het verhaal begint in 1991, in Parijs, met de oprichting van AXA Atout Coeur, een vrijwilligersorganisatie voor de werknemers, die zich inzet in de strijd tegen sociale uitsluiting. In het jaar 2000 kwam de beweging overgewaaid naar Brussel en zo mag AXA Harten Troef dit jaar 15 kaarsjes uitblazen.

Als een verantwoorde bank en verzekeraar bestaat de taak van AXA erin te helpen bij risicopreventie door onderzoek en preventie te ondersteunen. In België ligt de nadruk op drie grote maatschappelijke uitdagingen: klimaatverandering, de problematiek rond langer leven (waardig ouder worden) en de strijd tegen sociale uitsluiting. Via AXA Harten Troef ondersteunt AXA allerlei initiatieven en projecten omtrent deze thema’s.

AXA Harten Troef kan rekenen op een net van 2.000 vrijwilligers en een twintigtal medewerkers uit alle lagen van de hiërarchie. Het ondersteunt vrijwilligersacties, geldinzamelingen, sociale teambuildings en financiert initiatieven zoals de leerstoel neurowetenschappen en levensduur van de ULB.

Vorig jaar alleen al hebben maar liefst 70 Belgische verenigingen de steun gekregen van AXA Harten Troef en werden er zo’n 5.770 uren vrijwilligerswerk gepresteerd door de medewerkers.

Op de teller: 12.000 dagen vrijwilligerswerk!

AXA Harten Troef heeft een dubbele impact. Enerzijds, een impact op de samenleving, via zijn verschillende projecten en anderzijds ook een impact op het welzijn van de werknemers, die aangemoedigd worden om vrijwilligerswerk te doen, zowel tijdens de kantooruren als erbuiten.

In België heeft AXA Harten Troef in de afgelopen 15 jaar meer dan 450 verenigingen gesteund. Er werden meer dan 12.000 dagen vrijwilligerswerk geteld, waarvan 20 % (of 2.400 dagen!) tijdens de kantooruren.

Dankzij de interventie van medewerkers, makelaars en bankagenten kon meer dan 1 miljoen euro worden ingezameld.

Hannelore Hendrickx, Nationaal AXA Harten Troef-coördinator, legt uit: "In dit programma is vrijwilligerswerk de schakel tussen twee betrokken partijen, onze medewerkers en de samenleving. Het is zeer bemoedigend dat het aantal vrijwilligers en uren vrijwilligerswerk in België elk jaar toeneemt. Er is nog veel werk aan de winkel, maar we zijn trots dat we deze uitdaging aangaan".

Onder andere GoodPlanet, Toekomst Atelier de l’Avenir, de Cardiologische Liga, Special Olympics, Stichting tegen Kanker, enz. zijn sinds jaar en dag onze partner en maken deze verwezenlijkingen mogelijk.