Agressie door derden op de werkvloer: een analyse

Naar goede gewoonte publiceert verzekeraar AXA een jaarlijks persdossier omtrent de preventie van arbeidsongevallen in de aanloop van de wereldveiligheidsdag op 28 april.

Dit jaar ligt de focus op agressie op het werk. AXA analyseerde de gevallen van agressie door derden, die tussen 2015 en 2019 werden aangegeven bij de maatschappij. Ook het atypische jaar 2020 werd onderworpen aan een analyse.

We lichten alvast een tipje van de sluier op:

  • Voor bijna 90% van de klanten is agressie in de praktijk vooral verbaal.
  • 70% van de respondenten heeft geen specifieke risicoanalyse gedaan met betrekking tot agressie en bijna 3/4 beschikt niet over een specifieke inventaris waar alle agressiegevallen in vermeld worden. Dit zijn nochtans twee essentiële punten in de preventie van agressie op het werk.
  • Bovendien neemt slechts één op drie klanten het thema agressie op in het onthaal van nieuwe medewerkers.

Benieuwd naar meer insights? Lees ons persdossier en deel de bevindingen!

Persdossier - agressie op het werk.pdf 5 MB

 

Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars, 450 bankagenten en 3200 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2020 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,3 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 378 miljoen EUR.

_ _ _

Cookie policy

AXA Belgium
Troonplein 1
1000 Brussel