AXA Bank mobile banking barometer #1

Mobiel bankieren breekt door bij alle leeftijdsgroepen

Donderdag 10 april 2014 — Sterkste groeiers zijn gezinnen met kinderen en klanten die traditioneel minder online bankieren.

Mobiel bankieren raakt stilaan geïntegreerd over alle leeftijden heen. Dat blijkt uit de eerste mobile banking barometer van AXA Bank. Bij de 55-plussers steeg het aantal gebruikers van de mobiele app van AXA Bank over de laatste 4 maanden met 58%. Het  aantal  65-plussers  dat  gebruik  maakt  van  de  app  om  betalingen  te  doen, groeide met 71%. Ook in gezinnen met kinderen raakt mobiel bankieren nu helemaal ingeburgerd.  Om de klanten  nog beter betalingen  te laten beheren,  lanceert  AXA Bank nu ook een app speciaal voor tablet met een resem nieuwe functies.

De cijfers van AXA Bank focussen op het gebruik van de mobile banking app tussen november vorig jaar en maart van dit jaar. Het aantal gebruikers is over die periode met de helft gestegen.  Meest opmerkelijke  stijging stellen we vast bij het segment  55-plus. Minder  talrijk, maar niet minder  opvallend  is de stijging  in het segment  65-plus.  Bij de andere leeftijdscategorieën  ligt de stijging in lijn met de globale opmars van het gebruik van de mobiele app.

Over de laatste 4 maanden was er ook een opvallende stijging van mobiel bankieren bij gezinnen  met  kinderen  (+46%).  Opvallend:  gezinnen  zonder  kinderen  maakten  in  die periode  net  minder  gebruik  van  de  mobiele  app.  “Onze  cijfers  tonen  aan  dat  mobiel bankieren in de lift zit en bevestigen de tendens van de afgelopen maanden. Bijzonder is dat ook niet-traditionele  doelgroepen  de weg naar mobiel bankieren gevonden hebben,” zegt Xavier Gys, directeur Digital & Marketing van AXA Bank.

Mobiel bankieren zit in de lift en uit de AXA cijfers blijkt ook dat mobiele gebruikers vaker inloggen dan homebanking gebruikers. Tot 4 keer meer zelfs.

AXA Bank wil verder investeren in het vereenvoudigd beheer van betalingen door hun klanten. Sinds eind maart is er ook een specifieke tabletversie van de mobile banking app beschikbaar. Met de nieuwe app zien klanten in een oogopslag de gedetailleerde staat van hun inkomsten, uitgaven en resterend budget en krijgen ze een grafisch overzicht hebben van hun beschikbaar budget. “Hierdoor willen we onze klanten helpen om hun budget op een veilige manier te beheren,” aldus nog Xavier Gys.