AXA Belgium biedt de eerste woningverzekering aan voor medehuurders

Woensdag 22 augustus 2018 — De Waalse hervorming van de woninghuurovereenkomst, die met name voorziet in de invoering van een specifiek regime voor medehuurders, wordt van kracht op 1 september. In Brussel ging er in januari 2018 een gelijkaardige reglementering in. Aan Vlaamse zijde wordt begin 2019 een nieuw decreet verwacht, dat ook specifieke bepalingen voor medehuurders zou kunnen bevatten.
De gelegenheid voor AXA Belgium om haar aanbod aan te passen aan de nieuwe markttendensen, door als eerste Belgische verzekeraar een woningverzekering aan te bieden die speciaal voor medehuurders werd ontworpen!

Samenhuren is in opmars!

In een studie van november 2017[1], onderzocht AXA Belgium deze populaire praktijk en de aanhangers ervan. Resultaten in cijfers:

In België zegt 1 persoon op 10 geïnteresseerd te zijn in co-housing of samenhuizen, als huurder of verhuurder[2]. Hoe valt deze trend te verklaren? Uiteraard door de financiële voordelen en de gezelligheid om met anderen samen te wonen. Aan de andere kant is bijna de helft van de bevraagde, toekomstige medehuurders bezorgd over het gebrek aan privacy en andere ongemakken die deze manier van leven met zich kan meebrengen. Die vrees is vaak onterecht, omdat slechts één huisgenoot op drie zegt zich hieraan te ergeren.

Werkende jongeren zijn veruit het sterkst vertegenwoordigd onder de medehuurders. 25-34-jarigen zijn alleen al goed voor 38% van de respondenten. Ze worden gevolgd door 35-44-jarigen (18%) en 18-24-jarigen (17%). De appartementen zijn erg populair aangezien ze in 2 op de 3 gevallen een gedeelde eigendom vertegenwoordigen, voor huizen is dat 1 op 3.

Over het algemeen is het concept zeer aantrekkelijk, ongeacht geslacht (54% mannen en 46% vrouwen) of inkomensniveau. Deze vaststelling kan ook verklaard worden door de verschillende woonvormen die dit type van huisvesting kan aannemen: samenhuren met vrienden of vreemden, kangoeroewonen, leefgemeenschap, solidair wonen, enz.

Welke vorm?

Met een kleine groep huren is bijzonder populair, gezien maar liefst 64% van de respondenten met 2 of 3 medehuurders samenwoont. Bovendien heeft 32% onder hen gekozen voor een leven met 4 tot 6 personen en minder dan 5% voor een leven met meer dan 6 personen.

57% van de respondenten heeft ervoor gekozen in de stad te wonen en 43% heeft zich op het platteland gevestigd. Volgens een recente schatting van het Observatorium Brussel Huisvesting zou 6% van de bijna 300.000 huurwoningen in Brussel samen worden gehuurd, wat neerkomt op bijna 20.000 gebouwen alleen al in de hoofdstad. Deze woningen hebben over het algemeen een hogere huurprijs, zijn ruimer en bieden meer comfort dan de gemiddelde huurwoning.[3]

Een bescherming op maat van de behoeften van medehuurders!

Aangezien we weten dat een schadegeval in een woning gemiddeld 2.500 euro kost, begrijpen we hoe belangrijk het is om goed verzekerd te zijn en de rollen en verantwoordelijkheden van elke medehuurder te definiëren voordat ze gaan samenhuizen.

Geconfronteerd met het groeiende succes van samenhuizen en de nieuwe regels, is AXA Belgium de eerste Belgische verzekeraar die een verzekeringsoplossing heeft ontwikkeld op maat van medehuurders.

"Ons doel is om onze klanten oplossingen te bieden die altijd het beste aansluiten bij hun behoeften en om een echte partner te worden in het dagelijks leven. De verzekering voor medehuurders maakt het nog eenvoudiger, omdat alle medehuurders nu onder één contract vallen en een aantal voordelen genieten die speciaal op hun levensstijl zijn afgestemd", aldus François Lecomte, Head of Retail van AXA Belgium.

Naast het feit dat medehuurders kunnen kiezen voor de dekkingen die ze nodig hebben, biedt de verzekering voor medehuurders hen ook uitbreidingen die speciaal voor hen ontworpen zijn. Bijvoorbeeld een BOB-dekking als een van hen het stuur overneemt van voertuig van een medehuurder die niet in staat is om te rijden of zelfs een tussenkomst in de bemiddelingskosten voor geschillen in verband met samenhuizen.

AXA biedt medehuurders ook een exclusieve toegang tot een webplatform waarop ze een gepersonaliseerd contract voor medehuur kunnen creëren. Deze overeenkomst, die aan de voorschriften van de regionale overheden voldoet, maakt het mogelijk om de voorwaarden van hun gemeenschappelijk leven te regelen.

Tot slot hebben de medehuurders die dat wensen de mogelijkheid om de verzekering online te onderschrijven en hierbij van het advies en de gepersonaliseerde service gebruik te maken van een makelaar uit hun buurt, omdat elk contract automatisch wordt toegewezen aan een makelaar.

Meer info? Bezoek onze pagina www.axa.be/samenhuur

_____

[1] Enquête uitgevoerd door het AXA Belgium Insights-team in november 2017 met een steekproef van 837 Belgische respondenten (huidige of toekomstige medehuurders en huidige of toekomstige verhuurders aan medehuurders).

[2] Based on GfK Multiscope October/November 2017: 10.796 respondenten

[3]Observatorium Brussel Huisvesting, "Observatoire des loyers - Enquête 2016" - http://www.slrb.brussels/sites/website/files/observatiecentrum_van_de_huurprijzen_-_2016.pdf

Woonverzekering voor samenhuurders