AXA Belgium: de eerste verzekeraar die kiest voor de veiligheid en het gebruiksgemak van itsme®

Woensdag 2 mei 2018 — Een wachtwoord of eID-kaartlezer zijn niet langer noodzakelijk bij AXA Belgium! Haar 2 miljoen particuliere klanten kunnen voortaan gebruikmaken van de itsme® app op hun smartphone om via axa.be toegang te krijgen tot hun verzekeringscontracten, een schadegeval aan te geven of de stappen van een schadeafhandeling op te volgen. Dankzij deze technologie, wordt AXA Belgium de eerste verzekeraar die kiest voor de veiligheid en het gebruiksgemak van itsme® op de smartphone om het leven van haar klanten te vergemakkelijken.

De digitale identificatie ten dienste van de klant

Deze naam klinkt u waarschijnlijk niet onbekend in de oren. Itsme®, in mei vorig jaar gelanceerd, is een mobiele applicatie die ontwikkeld werd door het consortium "Belgian Mobile ID"[1]. Met deze applicatie kunnen Belgen een unieke digitale identiteit aanmaken op basis van een 5-cijferige code of vingerafdruk, die hun veelvoud aan wachtwoorden, geheime codes en andere kaartlezers vervangt.

Na de eerste toepassingen in de bank-, telecommunicatie- en overheidssector (Tax-on-web, Mypension.be, …), is het nu de beurt aan de verzekeringssector om deze technologie aan te bieden aan haar klanten.

[1] Het consortium bestaat uit 4 grote banken (Belfius, BNP Paribas Fortis, CBC/KBC en ING) en operatoren van mobiele netwerken (Orange Belgium, Proximus en Telenet). Ook de federale autoriteiten nemen eraan deel.
 

"AXA Belgium is de eerste verzekeraar van het land die met itsme® werkt om het leven van haar klanten te vergemakkelijken. We zijn zeer trots op deze nieuwe fase in ons digitalisatieproces omdat dit opnieuw een blijk is van onze wil om een aanbod te ontwikkelen dat een betere dienstverlening voor de klant combineert met de optimale bescherming van zijn privégegevens. Bij AXA Belgium zijn we ervan overtuigd dat de digitale identiteit itsme® een prachtige Belgische innovatie is die beschouwd mag worden als een grote revolutie."
Gunter Uytterhoeven, Chief Marketing Officer bij AXA Belgium.

 

 

“Wij zijn zeer verheugd dat AXA Belgium in zee gaat met itsme® hetgeen meteen een primeur is in de verzekeringssector”, zegt Kris De Ryck, CEO van Belgian Mobile ID. “Dit bewijst dat de itsme® app zeer breed inzetbaar is en toegevoegde waarde kan creëren voor elk bedrijf dat gebruiksgemak en klantgerichtheid vooropstelt. Het doet ons dan ook veel plezier dat AXA Belgium gekozen heeft voor itsme® om haar digitale dienstverlening verder uit te bouwen en te optimaliseren. En daar worden alle betrokken partijen - van verzekeraar via makelaar tot klant - beter van!”
Kris De Ryck, CEO de Belgian Mobile ID

 

“Sinds begin dit jaar kun je itsme® gebruiken om je mobiel bekend te maken bij overheidswebsites als MyPension en Tax-on-Web. Dat is een hele vooruitgang. Mensen kunnen via itsme® hun persoonlijk dossier bij de overheid vlotter raadplegen. Ik ben blij dat nu ook AXA Belgium gaat meedoen. Dat zal ervoor zorgen dat nog meer mensen op een veilige en vlotte manier zich online gaan identificeren. Daar heeft iedereen bij te winnen!”
Alexander De Croo, vicepremier en minister van Digitale Agenda


Een verbeterde klantenervaring voor miljoenen Belgen

Als marktleider maakt AXA Belgium de weg vrij voor digitale identificatie door haar 2 miljoen particuliere klanten de mogelijkheid te bieden om hun contracten te raadplegen, een schadegeval aan te geven en hun dossier op te volgen op www.axa.be, via itsme®. Een innovatie die zeer binnenkort verder uitgebreid zal worden voor bijna 400.000 aangeslotenen via hun hospitalisatieverzekering!

Deze doorgedreven vereenvoudiging van de administratieve procedures zal zeer binnenkort worden uitgebreid naar andere spelers, zoals experten en makelaars, om hen te helpen hun klanten een nog betere dienstverlening en gebruikservaring te kunnen bieden! AXA Bank, op haar beurt, zou later dit jaar moeten volgen.

Wachtwoorden op het internet? Gedaan met de chaos!

Itsme® voerde in april 2017 een enquête uit bij 1.000 Belgen van 18 jaar en ouder[2]. Doelstelling? De daadwerkelijke noden op het vlak van digitale identificatie bepalen.

En bijna de helft van de ondervraagde mensen heeft bevestigd over meer dan ... 5 verschillende wachtwoorden te beschikken, alleen al op het net! Gelet hierop komt het niet als een verrassing dat een derde van de Belgen regelmatig hun wachtwoorden vergeet! En dan tellen we nog niet de 20% mee die hun wachtwoorden op post-it notes noteren - het toppunt van onvoorzichtigheid!

Naar een versterkte en… gebruiksvriendelijke veiligheid!

5,7/10. Dit is de globale score die Belgen geven aan de veiligheid van de wachtwoorden op het internet. 6,7/10 is de score die ze toekennen aan het gebruiksgemak van de kaartlezers.

Hoewel slechts 8% van de Belgen van oordeel is dat ze geen onvoorzichtig gedrag vertonen op het internet, zijn het er in werkelijkheid 59% die (bijna) nooit hun wachtwoorden veranderen!

Binnen deze context lijkt het gebruik van de unieke digitale identificatie het gepaste antwoord te zijn op de veiligheidstekortkomingen die vaak terug te vinden zijn op het net …

[2] Deze enquête werd door het studiebureau Why5 et Accenture Interactive uitgevoerd voor Belgian Mobile ID, binnen het kader van de lancering van itsme®.
 

Einde van het persbericht

AXA logo
Logo Itsme
Logo Itsme