AXA Belgium en SantéVet publiceren de grote honden- en kattenbarometer

SantéVet en AXA Belgium publiceren naar aanleiding van Werelddierendag (op 4 oktober 2019) de grote IPSOS-huisdierenbarometer. Hoeveel geld geeft de Belg gemiddeld uit voor zijn huisdier? Hoeveel bedragen de dierenartskosten? Hoe ervaart hij de emotionele band met zijn huisdier?  Allemaal vragen waarop de barometer een antwoord geeft.

We geven steeds meer uit aan dierenwelzijn

Door de vooruitgang van de diergeneeskunde en het groeiende belang van huisdieren binnen het gezin zijn de dierenartskosten op 10 jaar tijd met ongeveer 70% gestegen. Bovendien tasten steeds meer honden- of katteneigenaars in de buidel om grondige onderzoeken zoals scans of MRI's te laten uitvoeren bij hun huisdier.

In België wordt naar schatting meer dan 1 miljard euro per jaar uitgegeven aan dierenverzorging. Al bij al niet zo overdreven als we bedenken dat hondeneigenaars gemiddeld € 800 per jaar uitgeven aan hun trouwe viervoeter. Dat budget kan trouwens al gauw de hoogte ingaan in geval van ziekte of ongeval; de verzorging die een dier nodig heeft na het inslikken van een voorwerp kost zo'n 700 euro en de behandeling van een chronische ziekte schommelt rond de 100 euro per maand.

Tegenwoordig zijn honden en katten volwaardige gezinsleden en veel Belgen vinden het dan ook niet meer dan normaal dat ze hun huisdier aansluiten bij een ziekenfonds om zorg te dragen voor hun gezondheid en zich in te dekken tegen de kosten.

Fashion is een must!

Wie zegt dat alleen mensen modebewust mogen zijn? Uit de grote barometer blijkt eveneens dat 1 op 3 hondeneigenaars al eens kleren heeft gekocht voor zijn viervoeter, tegenover 1 op 5 katteneigenaars. Het gemiddelde shoppingbudget bedraagt € 173 per jaar voor een hond en € 196 per jaar voor een kat.

"Alle gezinsleden beschermen en begeleiden, daar draait het bij ons als verzekeraar om. En ik ben er trots op dat het gezondheidsaanbod voor honden en katten van SantéVet via ons makelaarsnet verdeeld wordt; onze makelaars stellen hun expertise ten dienste van het hele gezin." Jef Van In, CEO van AXA Belgium.

"Momenteel zijn er in België 1,3 miljoen honden en 2 miljoen katten die als huisdier worden gehouden, maar slechts 5% van die honden en 2% van die katten zijn verzekerd bij een ziekenfonds. Voor SantéVet is het dus van cruciaal belang om de handen in elkaar te slaan met een leider op de verzekeringsmarkt zoals AXA om de Belgen te helpen hun trouwe viervoeters te beschermen." Hugues Salord, algemeen directeur van SantéVet

Meer info? Download hieronder de grote honden- en kattenbarometer.

Gianni De Muynck Woordvoerder, AXA Belgium (Insurance)
Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars, 450 bankagenten en 3500 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2018 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,1 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 396 miljoen EUR.

Privacy disclaimer.

Troonplein 1