AXA Belgium groeit opnieuw

In 2017 kende het bruto incasso van AXA Belgium een sterke groei in de prioritaire marktsegmenten, zoals de kleine en middelgrote ondernemingen en de pensioen- en gezondheidsverzekeringen. AXA Belgium blijft marktleider in schadeverzekeringen en won aan belang op het vlak van de pensioen- en gezondheidsverzekeringen. Ook de rentabiliteit verbeterde dankzij een goede kostenbeheersing en omwille van de afwezigheid van grote schadegevallen met betrekking tot natuurrampen en terrorisme. Over het hele jaar bleef het operationele resultaat stabiel op 357 miljoen EUR.

“AXA Belgium werkt verder aan de groeistrategie die in 2017 van start ging en waarvan de eerste positieve gevolgen al duidelijk zichtbaar zijn. Na jaren van loutere focus op de rentabiliteit wil AXA Belgium sterk blijven in de segmenten waarin de onderneming al het nummer 1 is en groei realiseren in verschillende specifieke segmenten. Binnen AXA Belgium wordt ook hard gewerkt aan een echte klant- en makelaarsgerichte cultuur. Er werden al belangrijke stappen gezet met de invoering van een nieuwe manier van werken en de uitwerking van één statuut voor alle medewerkers. Ik wil trouwens alle teams feliciteren met de realisaties in 2017, want dit zou allemaal niet mogelijk zijn zonder het dagelijkse engagement van al onze medewerkers. Ik wil dan ook de makelaars bedanken voor hun vertrouwen en hun trouw aan AXA Belgium ”.
Jef Van In, CEO van AXA Belgium

Bruto incasso

(zie afbeelding hieronder)

In 2017 steeg het bruto incasso van AXA Belgium in alle prioritaire activiteiten. Hierdoor was het mogelijk om de daling in de in 2016 stopgezette activiteiten in beleggingsverzekeringen met eenmalige premie te compenseren.

• Op het vlak van schadeverzekeringen voor particulieren steeg de activiteit met 0,4%, dankzij de positieve bijdrage van de partnerschappen met Aedes en de autoconstructeurs. Het digitale aanbod met de makelaar kende ook een groot succes: er werden in 6 maanden tijd meer dan 2500 woningverzekeringscontracten gelanceerd, waaraan steeds een makelaar werd gekoppeld.

• Op het vlak van schadeverzekeringen voor ondernemingen bleven de premies stabiel op jaarbasis, maar was er een stijging met 4% in het segment van de kmo’s, dat door AXA Belgium als prioritair wordt beschouwd.

• Op het vlak van pensioen-, bijstands- en gezondheidsverzekeringen kende de activiteit een sterke groei met 7,5%. De activiteit Pensioen & Bijstand steeg met 7%, dankzij een significante groei in het segment van de zelfstandigen. Inzake Health kunnenwe terugkijken op een stijging met 19% inde hospitalisatieverzekeringen.

Marktaandeel

(zie afbeelding hieronder)

Op het vlak van schadeverzekeringen blijft AXA Belgium marktleider met een marktaandeel dat op jaarbasis stabiel bleef op 19,4%,. Op het vlak van autoverzekeringen had AXA Belgium eind september 2017 een marktaandeel van 21,7%, ten opzichte van 21,2% eind december 2016. Een stijging met 0,5 punten.

In pensioenverzekeringen behaalde AXA Belgium een marktaandeel van 13,8% dankzij de goede prestaties in het segment van de zelfstandigen en via de groepsverzekeringen. AXA Belgium blijft het nummer 2 op deze markt.

Tot slot steeg het marktaandeel van de gezondheidsverzekeringen dankzij de sterke groei van het incasso met 0,6 punten tot 8,6%. AXA Belgium is het nummer 4 op deze markt, met groeiambities in hospitalisatieverzekeringen voor ondernemingen.

Rentabiliteit

(zie afbeelding hieronder)

Dankzij de afwezigheid van grote schadegevallen met betrekking tot natuurrampen en de afwezigheid van terreurdaden verbeterde de combined ratio van AXA Belgium, zowel in het segment van de particulieren als in het segment van de ondernemingen. Dankzij een goede kostenbeheersing bleef het operationele resultaat stabiel op 357 miljoen EUR.

Ambition 2020

De strategie van AXA Belgium tegen 2020 is zeer duidelijk: de rendabele groei die werd ingezet in 2017, na jaren van loutere focus op de rentabiliteit, versterken. Hiervoor lanceert AXA Belgium een reeks initiatieven die tot doel hebben de ervaringen van de klanten en de makelaars te verbeteren. AXA Belgium implementeert ook een echte bedrijfscultuur gericht op de tevredenheid van de klanten en de makelaars. Dat zal AXA Belgium de mogelijkheid bieden om haar leiderspositie op een competitieve markt te verdedigen, maar ook om verder te groeien door marktsegmenten met een groot potentieel aan te boren, zoals de kleine en middelgrote ondernemingen, pensioen en gezondheid, en tegelijkertijd om haar hybride ‘digitaal met de makelaar’- aanbod verder te ontwikkelen.

Einde van het persbericht.

Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars, 450 bankagenten en 3500 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2017 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,3 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 357 miljoen EUR.

Privacy disclaimer.

Troonplein 1