AXA Belgium schoolt haar 3200 werknemers om tot klimaatambassadeurs

  • De duurzame transformatie is de volgende grote transformatieschok na de digitale transformatie van het afgelopen decennium.
  • 76% van de werknemers wereldwijd is bereid om in het kader van hun job, actie te ondernemen tegen de klimaatverandering.1
  • Om die ambitie kracht bij te zetten, heeft AXA beslist haar werknemers om te scholen tot klimaatambassadeurs.
  • AXA doet dit via de oprichting van de AXA Climate School, dat is een online opleidingscursus ontwikkeld door haar entiteit AXA Climate.  

De wetenschap windt er geen doekjes om: de opwarming van de aarde zet zich door. Zowel het bedrijfsleven als de mens hebben de sleutel in handen om dit tegen te gaan.  

Een giga-opportuniteit om de wetenschap beter te leren kennen

De broodnodige duurzame transformatie is de belangrijkste voor het bedrijfsleven sinds de digitale transformatie van de vroege jaren 2000 en kan onmogelijk worden genegeerd. Toch zijn er naast risico’s, ook opportuniteiten. Vooral op het vlak van een beter begrip van de wetenschap én de mogelijke impact op het private en professionele leven.

76% van de werknemers wil actie ondernemen tegen klimaatverandering

Nóg een opportuniteit is het feit dat 76% van de werknemers wereldwijd bereid is om in het kader van hun job, actie te ondernemen tegen de klimaatverandering. Dat blijkt uit een enquête van het Londons onderzoeksbureau Kite Insights. Een duidelijk signaal dat werknemers/burgers betrokken willen worden bij de duurzame transformatie en hun werkgever vragen om actie te ondernemen.

Wetenschap en actie

Het opleidingsprogramma van de Climate School is opgebouwd uit 2 componenten:

  1. Een wetenschappelijke die gericht is op het verwerven van inzicht in de klimaatverandering. Dit door middel van online quizzen en video’s waarin internationale experts aan bod komen die ons helpen de klimaatverandering op een eenvoudige manier te begrijpen.
  2. Een business- en actiecomponent die deelnemers inzicht geeft in de gevolgen van de klimaatverandering voor hun bedrijf én hen tegelijkertijd aanmoedigt om hun gedrag aan te passen. Deze component omvat een andere reeks online cursussen die per beroepscategorie (IT, HR, Finance, Legal,… ) ontwikkeld zijn. Duurzame best practices worden uitgediept en bevorderd. Uiteindelijk krijgen AXA-werknemers het woord die uitgegroeid zijn tot duurzaamheidsexperten binnen hun eigen vakgebied.


Het staat bedrijven telkens vrij dit programma aan te passen met bedrijfsspecifieke inhoud.

Dina Iosifidis, Sustainability Manager bij AXA Belgium: “Ik ben zo trots op de AXA Climate School! Ik kijk ernaar uit om aan onze medewerkers hun diploma van klimaatambassadeur uit te reiken. De klimaatverandering is één van de belangrijkste risico’s voor AXA en één van de grootste maatschappelijke uitdagingen van het moment. Door de AXA Climate School zal iedereen inzicht verwerven over de impact ervan, maar ook hoe je zelf actie kan ondernemen zowel privé als professioneel.Op die manier kunnen we als verzekeraar, als investeerder, als werkgever én als ouder een enorme transformatie in gang zetten.”

[1]Kite Insights (2020) Climate School Employee Survey

Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars, 450 bankagenten en 3200 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2020 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,3 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 378 miljoen EUR.

_ _ _

Cookie policy / Disclaimer / Juridische informatie

AXA Belgium
Troonplein 1
1000 Brussel