AXA Belgium: sterke resultaten in 2015

Oprichting van een 'Data Lab' in België

Donderdag 25 februari 2016 — "De resultaten van AXA Belgium stegen in de twee activiteittakken, ondanks een lichte daling van de geïnde premies", aldus Frank Koster, CEO. "In een moeilijke omgeving hebben onze medewerkers en onze makelaars andermaal bewezen dat AXA Belgium in staat was om het verschil te maken bij de klanten, en tegelijkertijd verschillende transformatieprojecten door te voeren om ook de komende jaren de eerste keuze van de klanten te blijven". 

Tak Niet-Leven

In de tak Niet-Leven bedroeg het bruto incasso in 2015 2.010 miljoen EUR, hetzij een vergelijkbaar niveau met dat van vorig jaar. De all-year combined ratio bedroeg 91,0% (93,8% in 2014). Het operationele resultaat bedroeg 241 miljoen EUR, een stijging met 12%, dankzij een goede kostenbeheersing en een verbetering van het resultaat op de schadegevallen van afgelopen jaren.

AXA Belgium behield zijn leiderspositie op de niet-leven markt met een marktaandeel van 18,1% in het derde kwartaal van 2015, en dit dankzij een strategie gericht op innovatie om producten en diensten voor te stellen die aangepast zijn aan de klanten. Zo werd in oktober 2015 bijvoorbeeld Omnium 24+ gelanceerd om een aangepaste verzekeringsoplossing aan te bieden aan de eigenaars van tweedehandse voertuigen ouder dan twee jaar.

Tak Leven

In de tak Leven daalde het bruto incasso met 5% tot 1.715 miljoen EUR, een betere evolutie dan de markt. De 'Retail' activiteit leed onder de sterke daling van de Tak 21-beleggingsproducten, gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging van de Tak 23-beleggingsproducten. Deze laatste vertegenwoordigen nu 54% van de premies van de levensverzekeringen van het type belegging (46% in 2014). De 'Corporate' activiteit profiteerde van niet-recurrente elementen. Ondanks de daling van de premies steeg het bedrijfsresultaat met 5%, voornamelijk dankzij een goede kostenbeheersing en niet-recurrente lasten geboekt in 2014.

AXA Belgium behield zijn tweede plaats op de markt van de levensverzekeringen met een marktaandeel van 12,6% in het derde kwartaal van 2015. De producten van het type bescherming lieten mooie prestaties optekenen in 2015. Bovendien kan AXA Belgium zich enkel verheugen over het akkoord dat werd gesloten met betrekking tot de tweede pensioenpijler, omdat dit meer duidelijkheid biedt aan de werknemers, aan de werkgevers en aan de verzekeraars, en bewijst dat het aanvullend pensioen in de toekomst een essentieel thema zal blijven.

Oprichting van een Data Lab in België

Dankzij een sterk gegevensbeheer moet AXA Belgium in staat zijn om te anticiperen op de behoeften van zijn klanten en de klanten gepersonaliseerde oplossingen aan te bieden op het voor hen meest aangewezen moment. De uitdaging: van de onderneming een 'datageoriënteerde' organisatie maken door erover te waken dat de gegevens te allen tijde op een veilige en ethische wijze gebruikt worden en dat tegelijkertijd het privéleven van de klanten beschermd wordt. Om die reden werd een afdeling Data Management Office opgericht. Gelet op de expertise opgebouwd rond data quality en de ervaring van het gebruik van data als een asset was het een logische stap om deze verantwoordelijk toe te vertrouwen aan de CFO, Sonja Rottiers. Deze afdeling zal de ambitieuze taak hebben de klanten beter te leren kennen zodat alle afdelingen van de onderneming nog beter kunnen tegemoetkomen aan de noden van de klanten.

Contacteer ons

Vincent Joye

External Communication Mgr. | Reputation Ambassador

AXA Belgium (Insurance)

Published with Prezly