AXA lanceert teleconsultatie op Belgische markt

Een belangrijke stap voor de digitalisering van de gezondheidszorg

Dit najaar lanceert AXA Belgium in samenwerking met AXA Partners teleconsultatie in België. Een half miljoen Belgen met een hospitalisatieverzekering bij AXA Belgium zullen gratis gebruik kunnen maken van videoconsultaties met erkende artsen. Met de lancering van deze digitale dienst wil AXA de toegang tot de gezondheidszorg voor haar klanten vergemakkelijken. Teleconsultatie kan hulp bieden wanneer men kleine praktische vragen heeft met betrekking tot een behandeling wanneer hun vaste huisarts moeilijk of niet bereikbaar is.

Een consultatie binnen 30 minuten

Deze innovatie is een aanvulling op het huidige gezondheidszorgaanbod van de verzekeraar. Het biedt de klanten de mogelijkheid om op elk moment van de dag medisch advies te krijgen, ook vanuit het buitenland.

“Het thema Health is een strategische prioriteit voor AXA Groep. In België speelt AXA een pioniersrol door teleconsultatie ter beschikking te stellen van meer dan 500 000 Belgen. Deze innovatieve dienstverlening is baanbrekend binnen de toekomstgerichte gezondheidszorg en geeft AXA de kans om haar rol als partner van haar klanten optimaal uit te spelen op de Belgische markt. We zijn dan ook erg trots om deze dienstverlening op grote schaal uit te rollen in België en onze digitale strategie te versterken”.
Jef Van In, CEO AXA Belgium

Wanneer een persoon gebruik wenst te maken van een digitale consultatie kan die binnen de 30 minuten een arts raadplegen. Dankzij videoconsultaties wordt de gezondheidszorg toegankelijker gemaakt. Het enige wat men nodig heeft is een computer, tablet of telefoon met internettoegang en mogelijkheid tot video.

Een optimale gebruikservaring

De patiënt wordt eerst telefonisch opgevangen door een verpleegkundige die enkele vragen stelt om de raadpleging voor te bereiden. Via een unieke toegangscode en een virtuele wachtkamer komt de gebruiker op het door hem of haar gekozen tijdstip in contact met de arts. Dankzij de videoconsultatie zorgt de arts voor een diagnose, advies en/of doorverwijzing. De consultatie gebeurt in een beveiligde omgeving die voldoet aan alle kwaliteitsprotocollen en erkenningen die bij een fysieke consultatie van toepassing zijn. Na afloop wordt een verslag toegevoegd aan het medisch dossier van de patiënt.

2 Belgen op 3 staat open voor teleconsultatie

De introductie van teleconsultatie in België is voor AXA een belangrijke bijdrage aan de digitalisering van de gezondheidszorg.

“Uit ons onderzoek blijkt dat 64% van de Belgen open staat om online te communiceren met een dokter. Voornamelijk de stijging van het comfort door tijds- en verplaatsingsbesparing en de mogelijkheid om van thuis uit hulp te krijgen, valt in de smaak. AXA Partners Belgium is de eerste Belgische bijstandsmaatschappij die deze dienst ontwikkelde en aanbiedt. Dat bevestigt haar leidende positie in de sectoren gezondheid en medische bijstand in België en in het buitenland. Essentieel voor ons is onze capaciteit om te anticiperen op maatschappelijke noden en tendensen en innovatieve oplossingen aan te bieden."
Christophe Marius, CEO AXA Partners Belgium & Northern Europe

Naast een verhoging van het comfort zijn de gebruikers ook tevreden over de geboden dienstverlening, dit tonen de resultaten van teleconsultatie bij AXA in Frankrijk aan. Sinds de lancering van deze service in 2015, worden er daar jaarlijks zo’n 20.000 teleconsultaties uitgevoerd. 95% van de gebruikers zegt tevreden te zijn over de diagnose gesteld door de arts en 90% zou de dienst opnieuw raadplegen.

Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars, 450 bankagenten en 3500 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2018 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,1 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 396 miljoen EUR.

Privacy disclaimer.

Troonplein 1