Bijna 1 Belg op 2 stelt bezoek aan dokter uit, uit schrik voor Covid-19

De coronapandemie heeft ons leven op zijn kop gezet. Ook onze gezondheidstoestand draagt de sporen van de crisis. Zo geeft liefst 4 op de 10 Belgen aan dat hun gezondheid er tijdens de Covid-19 pandemie op achteruit is gegaan. Daarmee scoort België slechter dan het wereldgemiddelde (34%). Vooral op het vlak van chronische gezondheidsproblemen geeft de Belg aan dat zijn gezondheidstoestand slechter wordt ervaren in vergelijking met vóór de pandemie. Dat blijkt uit “AXA's 2021 Pulse Health Survey”, een internationale studie van AXA Groep.

Angst voor het virus houdt ons weg van de dokter

En hoewel 67% van de Belgen aangeeft dat hun algemene gezondheidstoestand goed is, geeft 43% aan volledig of gedeeltelijk af te zien van een medische behandeling uit angst om een Covid-19-besmetting op te lopen tijdens een bezoek aan een zorgverlener.

Serge Martin, Head of Life bij AXA Verzekeringen: “De Covid-19 pandemie heeft onze gezondheidszorg onder immense druk gezet en doet dat nog steeds. Deze crisis biedt echter ook opportuniteiten. Zowel naar onze klanten, makelaars, als de overheden toe. Zij rekenen op ons om bij te dragen aan het gezondheidszorgsysteem van morgen. We act for human progress by protecting what matters!”

Geen opmars van zelfmedicatie en alternatieve geneeswijzen

Opmerkelijk: het percentage respondenten dat aangeeft moeilijker oplossingen te vinden voor hun gezondheidsproblemen, is in België (61%) hoger dan wereldwijd (45%). Anderzijds scoren zelfmedicatie en alternatieve geneeswijzen minder goed in België in vergelijking met de rest van de wereld. Ook teleconsultaties winnen moeizaam terrein.

Vaccinatiebereidheid

Terwijl de vaccinatiecampagne op volle toeren draait, scoort België in vergelijking met het wereldwijd gemiddelde iets hoger op het vlak van bereidheid om zich te laten vaccineren (77% vs. 74%). Maar België staat niet in de top 5 van vaccin “enthusiasts”. Het Verenigd Koninkrijk voert de top-5 aan met 87%, gevolgd door China & Italië (84%), Spanje (83%) en Mexico & Marokko (82%).

Over AXA’s 2021 Pulse Health Survey

De enquête werd online gehouden van 21 februari tot 19 maart 2021, in samenwerking met het onderzoeksbureau Ipsos. In elk land/gebied werden 1.000 mensen ondervraagd van 18 jaar en ouder. Het onderzoek strekt zich uit over veertien landen over de hele wereld. De representativiteit werd gegarandeerd wat betreft geslacht, leeftijd, regio, marktomvang, alsook sociaal-economische aspecten.Aan elke respondent werden tien vragen gesteld (afgezien van basisidentificatiegegevens).

Lees AXA’s 2021 Pulse Health Survey via deze link

AXA 2021 Pulse Health Survey - Belgium.pptx 1 MB

Wensen jullie naast een deepdive op de resultaten voor België, de mogelijkheid tot interview met onze Head of Life, Serge Martin? Gelieve in dat geval contact op te nemen met onze persdienst en kom te weten hoe een marktleider als AXA deze resultaten omzet in action points ten behoeve van verzekerden en verzekeringsmakelaars.

Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars, 450 bankagenten en 3200 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2020 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,3 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 378 miljoen EUR.

_ _ _

Troonplein 1