BlaBlaCar lanceert zijn Belgische website en maakt carpooling nog veiliger met AXA

Dinsdag 5 april 2016 — BlaBlaCar, het grootste carpoolplatform voor lange afstanden wereldwijd, lanceert vandaag een website en meerdere speciale, gepersonaliseerde apps voor zijn Belgische leden. Dankzij een exclusief partnerschap met AXA hebben carpoolers via dit platform recht op extra verzekeringsdekking. Hierdoor kunnen ze nog veiliger de weg op.

BlaBlaCar maakt vandaag bekend dat de Belgische versie van zijn carpoolsite online beschikbaar is: www.blablacar.be. Daarnaast zijn er nu gratis apps voor iOS en Android. BlaBlaCar, het grootste carpoolplatform voor lange afstanden wereldwijd, brengt automobilisten die plaats in de auto over hebben in contact met passagiers die hetzelfde traject willen afleggen. Zo kunnen beide partijen de kosten delen.

Duizenden leden reizen via BlaBlaCar doorheen Europa. België vormt daarbij een belangrijk knooppunt tussen Frankrijk, Duitsland en Nederland. In het laatste kwartaal van 2015 werden door Belgische automobilisten maandelijks meer dan 60.000 zitplaatsen aangeboden. Dat was twee keer zoveel als begin 2015. Het traject Parijs-Brussel (gemiddeld € 20 per passagier) is een van de populairste binnen de BlaBlaCar-gemeenschap. Elke vrijdagavond vinden er op deze route ca. 800 ritten vanuit of naar Brussel plaats.

Dankzij deze innovatie kan de dienst nog beter aan de Belgische gebruikers worden aangepast. Zij kunnen nu voor hun rit betalen via Maestro, Bancontact en Mister Cash.

Specifieke bijkomende dekking, aangepast aan elk land

Na Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië en Duitsland is er nu ook in België een bijkomende AXA verzekering op maat, aangepast aan de specifieke carpooltrajecten. Deze dekking wordt aangeboden door de wereldwijde leider op verzekeringsgebied en vormt een aanvulling op de verplichte verzekering voor de bestuurders. Het volgende wordt gedekt:

• De aankomst op de bestemming. In het geval dat het voertuig tijdens een carpooltraject stilvalt (bijvoorbeeld door pech onderweg), nemen AXA en BlaBlaCar de pechverhelping, de wegsleepkosten en het eventuele vervoer van de bestuurder en de passagiers naar de eindbestemming voor hun rekening (indien het voertuig niet binnen voldoende korte tijd kan worden hersteld).

• Passagier achter het stuur. Wanneer de bestuurder een passagier laat sturen en er doet zich een schadegeval met verantwoordelijkheid voor, betaalt BlaBlaCar € 600 van het eigen risico van het bestuurderscontract terug indien die een omniumverzekering heeft. Heeft de bestuurder geen omniumverzekering, dan betaalt BlaBlaCar € 600 van de herstelkosten terug.

• Teruggave van achtergelaten voorwerpen. Indien een passagier een persoonlijk eigendom in de auto van de bestuurder laat liggen, betaalt BlaBlaCar in partnerschap met AXA de kosten voor verzending van het object aan de passagier (max. 120 euro).

Deze dienst geldt voor alle nationale en internationale trajecten die online via www.BlaBlaCar.be zijn geboekt. Concreet is er een hotline die 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar is via de site en de mobiele apps.

Een innovatief partnerschap met internationale perspectieven

Deze productverrijking is in 2015 in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gelanceerd. Ze is het resultaat van de samenwerking van BlaBlaCar en AXA, twee wereldleiders binnen hun domein.

BlaBlaCar heeft een nieuw, betaalbaar mobiliteitssegment gecreëerd door de vervoerscapaciteit van de miljoenen auto's die dagelijks vrijwel leeg in Europa rondrijden te optimaliseren. BlaBlaCar is een pionier op het gebied van deeleconomie, waarbij het gebruik voorrang heeft op het bezit. BlaBlaCar stelt meer mensen in staat zich op een sociale manier te verplaatsen, terwijl het mobiliteitsbudget en het energieverbruik van huishoudens worden verlaagd.

Nicolas Brusson, Algemeen Directeur en medeoprichter van BlaBlaCar, levert commentaar: "We wilden een ambitieus partnerschap op Europees niveau opzetten om de BlaBlaCar-gemeenschap nog meer waarde te bieden. Het is ons een groot genoegen om al onze leden op Europees niveau hiervan te laten profiteren en het aanbod uit te breiden, zodat onze leden kunnen gebruikmaken van een steeds bredere waaier aan diensten."

Shana Smeets, Directrice van BlaBlaCar in België en Nederland, voegt eraan toe: "De lancering van de Belgische site van BlaBlaCar is een nieuwe stap in de ontwikkeling van carpooling op Europese schaal. België is een van de meest actieve en sterkst groeiende landen. De Belgen kunnen voortaan gebruikmaken van een gepersonaliseerde website en gepersonaliseerde mobiele apps waarvan de dienstverleningskwaliteit constant toeneemt."

Voor Gunter Uytterhoeven, Chief Marketing Officer en Head of Transformation bij AXA Belgium, past dit partnerschap perfect in de visie van de onderneming: ‘simple & connected’: "AXA draagt actief bij aan hoe de mobiliteit van de toekomst er in België uit zal zien. In deze context zijn wij innovatief bezig op het gebied van bescherming, preventie en bijstand. Daarbij maken we gebruik van nieuwe technologieën en werken we samen met fantastische initiatieven zoals BlaBlaCar."

Ben ik al verzekerd tijdens een carpooltraject?

Ja.

Wanneer een automobilist en een passagier via BlaBlaCar carpoolen, delen ze de kosten in een niet-professioneel kader.

Deze vorm van carpooling is niet anders dan het normale gebruik van een voertuig, waarbij personen gratis worden vervoerd.

Omdat deze activiteit dus geen winst oplevert voor de bestuurder, hoeft die geen bijkomende autoverzekering ten opzichte van derden af te sluiten.

In het geval dat zich een ongeval zou voordoen, worden alle passagiers vergoed via de verzekering "burgerlijke aansprakelijkheid jegens derden". Deze verzekering is verplicht voor de bestuurder en dus is geen uitbreiding van de dekking nodig. De bestuurders en de passagiers die aan carpooling doen, zijn dus gedekt door de verplichte verzekering voor het voertuig. Bij elk traject dat op BlaBlaCar wordt gepubliceerd, verklaart de bestuurder over deze verzekering te beschikken.