De AXA Groep verkoopt haar activa van de tabaksindustrie

Tabak doodt momenteel 6 miljoen mensen per jaar, een cijfer dat tegen 2030 wellicht zal oplopen tot 8 miljoen, vooral in ontwikkelingslanden. Niet-overdraagbare ziektes die te maken hebben met tabakgebruik zoals kanker, hart- en vaatziekten en chronische ziekten van de luchtwegen, vertegenwoordigen op zich wereldwijd 68 % van de doodsoorzaken!

Een uitdaging voor de volksgezondheid

Rekening houdend met de omvang van de situatie luidt de AXA Groep de alarmbel. Als onderneming die aandacht besteedt aan haar maatschappelijke verantwoordelijkheid maar ook, als verzekeraar gericht op preventie en bescherming van haar klanten, kondigt de AXA Groep aan dat ze haar activa van de tabaksindustrie, die op 1,7 miljard EUR worden geschat, verkoopt.

Zeer concreet:

• AXA gaat zijn aandelen van tabaksfirma's verkopen. Dat bedrag wordt momenteel op 184 miljoen EUR geraamd;
  • AXA stopt nieuwe investeringen in de tabaksindustrie en zal zijn portefeuille van bestaande obligaties, die momenteel op iets minder dan 1,6 miljard EUR wordt geschat, van de hand doen.

Thomas Buberl, Deputy CEO en toekomstig CEO van de AXA Groep, geeft commentaar bij deze beslissing: "Wij geloven zeer sterk in de positieve rol die de verzekering kan spelen in de samenleving en wij geloven ook dat verzekeraars deel uitmaken van de oplossing wanneer het gaat om preventie inzake gezondheid om onze klanten te beschermen. Het heeft voor ons dan ook geen zin om onze investeringen in de tabaksindustrie voort te zetten. Met deze overdracht van aandelen uit de tabaksindustrie, dragen we ons steentje bij om de inspanningen van de regeringen wereldwijd te ondersteunen. Deze beslissing heeft voor ons een kostprijs, maar de inzet is duidelijk: de menselijke kost van tabak is tragisch; De economische kost is enorm. Als grote investeerder en gezondheidsverzekeraar van het eerste uur, wil de AXA Groep deel uitmaken van de oplossing, en het is onze hoop dat ook andere namen uit onze sector hetzelfde doen".

Gianni De Muynck Woordvoerder, AXA Belgium (Insurance)
Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars, 450 bankagenten en 3500 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reĆ«le behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2018 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,1 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 396 miljoen EUR.

Privacy disclaimer.

Troonplein 1