Fietsersbond en AXA verlichten de onverlichte fietspendelaar.

De dagen worden duidelijk korter en dit kan bij fietsers voor paniek zorgen: heb je je lichtjes wel mee? Doen die batterijen het nog? En hoe zat het ook weer met reflectoren? De Fietsersbond en verzekeraar AXA slaan dit jaar de handen ineen om fietsers letterlijk in de spotlight te zetten. De verlichtingscampagne heeft als doel om te sensibiliseren over de juiste fietsverlichting en is een letterlijk lichtpuntje in het donker voor de onverlichte fietser.

Wies Callens van de Fietsersbond: “Met deze actie willen we onze mede-fietsers wijzen op het belang van goede verlichting op de fiets. Voor de Fietsersbond staat fietsveiligheid voorop en goede verlichting is daar een belangrijk onderdeel van. We zijn blij om te zien dat veel fietsers daar al goed mee op weg zijn; deze actie is er om de onverlichte fietsers te wijzen op de reglementaire verlichting en hen daarbij een letterlijk duwtje in de rug te geven.”

Jef van In, CEO van AXA, is zelf een verlichte fietser pur sang:

“Als marktleider in arbeidsongevallenverzekeringen zien we dat fietsongevallen tijdens het woon-werkverkeer, steeds ernstiger worden en zich ook steeds vaker voordoen. Persoonlijk, ga ik reeds de afgelopen twintig jaar minstens één keer per week met de fiets naar Brussel en terug. Naast een goed werkende fietsverlichting, vertrek ik niet zonder mijn fluogele helm, fluo hesje, fluo handschoenen, fluo balaclava en reflecterende schoenen. Zelfs mijn fiets heb ik fluogeel laten verven hoewel dat standaard niet bestond. Zien en gezien worden is dé gouden fietsregel om ongevallen en dus veel menselijk leed te vermijden.”

De verlichtingsteams, vrijwilligers van de Fietsersbond, staan nog tot 10 november op vele plaatsen in heel Vlaanderen en Brussel op wacht tijdens de ochtend- en avondspits. Ze zullen de goed verlichte fietsers bedanken en toejuichen. De onverlichte fietsers worden geïnformeerd over alle nodige fietsverlichting. Bovendien verlichten ze de onverlichte fietser met een setje oplaadbare lampjes.  Zo kan iedereen straks weer goed verlicht de winter door.

---------------------------------------

Meer info op fietsersbond.be/verlichtingsactie

Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars, 450 bankagenten en 3200 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2019 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,1 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 380 miljoen EUR.

Privacy disclaimer.

Troonplein 1