Helft Belgische kmo's betrokken bij conflict

Maandag 17 oktober 2016 — Wat zou het leven toch eenvoudig zijn voor kmo’s als geschillen minnelijk opgelost zouden kunnen worden. Stel u even voor: gedaan met dure procedures, gedaan met oneindig gerechtelijk getouwtrek … Maar waarom niet eigenlijk? Ter gelegenheid van de Mediation Week geeft LAR, de rechtsbijstandsverzekeraar van AXA Belgium, een stand van zaken over bemiddeling voor kmo’s.

 

Het inmiddels beroemde Justitieplan van minister Koen Geens (CD&V) staat voor vereenvoudigde en versnelde procedures, vooral door meer gebruik te maken van bemiddeling. Elf jaar na de eerste mediatiewet, wachten we nog op een vervolg dat deze wens vertaalt in een gestimuleerde toepassing van mediatie in België.

Slechts 15% van de kmo’s doet een beroep op bemiddeling

Uit een studie die LAR liet uitvoeren bij 310 personen uit de kmo-wereld komt een op zijn minst verrassende vaststelling naar voor: de helft van de Belgische kmo’s heeft al eens te maken gehad met een of meerdere conflicten. Een onrustwekkend cijfer, als we weten dat slechts 52 % van de ondervraagden een rechtsbijstandsverzekering heeft.

80 % van de ondervraagde kmo’s bevestigt dat ze al eens hebben gehoord van bemiddeling, maar slechts 15 % heeft ook effectief voor dit alternatief gekozen; bemiddeling komt op de vierde plaats, na een minnelijke schikking (46 %), de rechtbank (26 %) en een advocaat (23 %). De geschillen steken het vaakst de kop op tijdens het contact met de klant (52 %), de werknemer (43 %) of de leverancier (37 %).

Tijd winnen en geld besparen

In 9 van de 10 gevallen wordt een conflict waar er een bemiddelaar aan te pas komt, binnen het jaar opgelost en in 50 % van de gevallen, binnen de 3 maanden. Bemiddeling is de ‘snelste’ manier om een conflict op te lossen en heeft ook nog eens de beste prijs/kwaliteitverhouding. In 36% van de gevallen kan een geschil voor minder dan 1000 EUR worden beslecht en in 29 % van de gevallen voor minder dan 5000 EUR.

Hoe ziet de toekomst er in België uit?

Hoewel LAR in 2015 niet minder dan 65.889 privé- en beroepsgeschillen heeft opgetekend, koos een klein deel voor mediatie als oplossingsmethode. Dit is nog een anekdotische verhouding, maar die zou wel eens kunnen vertienvoudigen naar aanleiding van het Justitieplan van minister Geens dat het gebruik van mediatie aanmoedigt. Een hervorming van de wetgeving inzake bemiddeling moet het mogelijk maken dat de mensen beter worden geïnformeerd en aangemoedigd als het gaat over bemiddeling. Door het invoeren van strikte kwaliteitsnormen zal het publiek ongetwijfeld meer vertrouwen krijgen in de nieuwe werkwijze en zal deze dus aan populariteit winnen.

Tot slot, één ding is zeker: bemiddeling kan een eenvoudige manier zijn voor de rechtsonderhorige, justitie en de gemeenschap om heel wat tijd te winnen en geld te besparen.

Contacteer ons

Gianni De Muynck

Woordvoerder

AXA Belgium (Insurance)

Published with Prezly