Jonge AXA-bestuurders betalen een premie aangepast aan hun rijstijl

Maandag 29 februari 2016 — Een betaalbare autoverzekering is een utopie voor vele jongeren. Als marktleider wil AXA jongeren tussen 18 en 24 jaar de kans geven om hun verzekeringspremie zelf te beïnvloeden. Door een aangepaste rijstijl te koppelen aan een zogenaamd “Pay How You Drive”-principe, te lanceren op 7 maart volgende week, kan de jonge AXA-klant tot 50% besparen op zijn verzekeringspremie. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) ondersteunt het initiatief en zal volledig onafhankelijk de impact ervan onderzoeken.

AXA probeert al jaren het bewustzijn rond veilig rijgedrag bij jongeren te vergroten. “Spijtig genoeg zijn nog te veel jongeren betrokken bij verkeersongevallen. Met dit initiatief proberen wij elke jongere een beter inzicht te geven in zijn of haar rijgedrag en in de specifieke aspecten die er deel van uitmaken. Het speelse van dit project sensibiliseert een ruim publiek en moedigt aan om voorzichtiger te rijden, wat leidt tot aangepaste premies.”, legt Dirk Beeckman uit, Head of P&C Retail van AXA Belgium.

In 2008, voerde AXA al testen uit met de "G-box" welke een aantal fundamentele rij-indicatoren weergaf zoals de G-kracht. In 2013, was de AXA Drive-app een eerste verbetering van de interpretatie van rijgedrag en een visuele weergave van trajecten op een kaart. Vandaag maakt de technologische vooruitgang een meer verfijnde analyse mogelijk met de lancering van AXA driveXperience, waarbij een app en een verbonden sleutel worden aangesloten op de OBD-poort van het voertuig: de AXA drive key.

De technologie die door AXA driveXperience wordt gebruikt is zeer recent en toont ook een belangrijke, potentiële evolutie. Het is daarom dat AXA veel aandacht schenkt aan de reacties van klanten en erop zal toezien dat de app en het systeem steeds verbeteren.

Pay how you drive

Rijhulpsystemen zijn talrijk en worden getest door verschillende spelers van de verzekeringssector. Het is echter de eerste keer dat een verzekeraar in ons land de premie daarvan afhankelijk maakt. Na het downloaden van de applicatie “AXA driveXperience” en het aansluiten van de AXA drive key, zal de jongere zelf zijn rijgedrag kunnen analyseren en aanpassen indien nodig. Volgens Gunter Uytterhoeven, Chief Marketing Officer en Head of Transformation van AXA Belgium, “worden jongeren vaak geconfronteerd met vooroordelen met betrekking tot hun rijgedrag. AXA innoveert, met de makelaars, om die opvatting te veranderen. U rijdt voorzichtig en kan tot 50% premiekorting genieten. Het is een stap naar een veiliger verkeer voor ons allemaal en een mooie opsteker voor de bestuurder”.

AXA driveXperience

Elk afgelegd traject wordt vertaald in een score. Via zijn applicatie kan de jonge bestuurder op elk moment de scores, details, sterke punten en verbeterpunten per traject raadplegen. Het is mogelijk de scores te delen via sociale media wat ervoor zorgt dat de bestuurder zélf gaat sensibiliseren om op een verantwoorde manier te gaan autorijden. Bij het intekenen, krijgt de jonge autobestuurder meteen een korting van 20% op zijn premie (BA, mini-omnium en omnium). Elk jaar wordt de jaarlijkse premie berekend op basis van de globale score van het jaar voordien, wat de jongere toelaat om jaarlijks tot 50% te besparen op zijn premie. Opdat de jongere al vanaf het eerste jaar van een bijkomende korting kan genieten, zal de globale score worden berekend na een rijtijd van vier maanden.

De geconnecteerde autoverzekering naar meer verkeersveiligheid

Op basis van de verzamelde en geanonimiseerde gegevens zal het BIVV onafhankelijke analyses uitvoeren om de doeltreffendheid van het “Pay How You Drive”-systeem te meten. Volgens Karin Genoe, CEO van het BIVV, “vertegenwoordigen de jongeren van 18 tot 24 jaar 11% van de volwassen bevolking, maar bijna 20% van de automobilisten die betrokken waren bij een dodelijk ongeval. Wij zijn van mening dat het gebruik van nieuwe technologische systemen, zoals het systeem dat vandaag door AXA werd voorgesteld, een preventieve rol kan spelen bij het verkeersgedrag van jongeren”.