Klimaatpuzzel ligt in de steden...

...de sleutel bij de KMO’s

Maandag 30 november 2015 — Vandaag gaat de jaarlijkse klimaatconferentie van de Verenigde Naties van start in Parijs. Voor de eenentwintigste keer komen op deze Conference of Parties (COP21), alle partijen samen die deel uitmaken van het klimaatverdrag. Tegen woensdag 11 december zou een nieuw klimaatverdrag een feit moeten zijn, als opvolger van het huidige Kyotoprotocol.

In afwachting daarvan hield AXA al in oktober een grote klimaatconferentie in haar Franse hoofdzetel, in het bijzijn van onder meer een Belgische delegatie van NGO’s en sectorfederaties.

Internationale studie

Een internationale studie van AXA Groep berekende de precieze impact van de klimaatverandering, waarin een pertinente rol is weggelegd voor KMO’s en lokale besturen. De studie toont aan dat de klimaatpuzzel in de steden ligt, waar verwacht wordt dat tegen 2030 ruim 60% van de wereldbevolking zal leven. KMO’s hebben dan weer de sleutel in handen om de veerkracht tegen klimaatverandering te vergroten. Een sterke en lokale economie blijkt immers primordiaal, wetende dat KMO’s in ons land het leeuwendeel uitmaken van het bedrijfslandschap. Het is dus belangrijk dat zij deze risico’s weten te beheersen. Net daar wringt het schoentje.

Werk aan de winkel

Hoewel de klimaatverandering de realiteit is, toont het onderzoek aan dat internationaal gezien de meeste KMO’s onvoorbereid de strijd aangaan:
- 26% heeft een plan of strategie om zich te wapenen tegen potentiële klimaatrisico’s.
- 21% heeft zelfs helemaal geen beschermplan.
- 65% is bezorgd over de klimaatverandering in relatie tot hun bedrijf.
- 27% denkt goed voorbereid te zijn tegen de gevolgen van klimaatverandering.

Situatie in België

Belgische KMO’s zijn zich bewust van de problematiek, maar verdere ondersteuning is nodig om hun plannen te optimaliseren en het vertrouwen te verbeteren:
- 45% vindt dat hun bedrijf goed voorbereid is om de impact van klimaatverandering aan te kunnen.
- 22% beschikt over een strategie of plan om klimaatrisico’s aan te pakken.
- 54% wil een plan of strategie ontwikkelen in de toekomst.
- 81% vindt dat grote bedrijven een voorsprong hebben om de klimaatverandering aan te pakken.
- 73% gaat akkoord met de stelling dat verzekeraars een geloofwaardige bron aan informatie en kennis zijn, met betrekking tot klimaatverandering en de gevolgen ervan.

Van de onderzochte landen blijkt dat Belgische KMO’s steeds vaker getroffen worden door extreme weersomstandigheden, wat de continuïteit van het bedrijf in gevaar brengt:

- 62% van de KMO’s werd al getroffen door de klimaatverandering
- 58% ziet de klimaatverandering als een risico op de korte termijn
- 34% zegt dat hun bedrijf al schade leed aan essentiële infrastructuur
- 31% zegt ook dat de klimaatverandering een impact heeft gehad op hun verzekeringspremie.

Rol van de verzekeraar

AXA ziet het als haar plicht om elk potentieel risico op te merken en de eventuele gevolgen in kaart te brengen. Ook de verantwoordelijkheid om bedrijven te adviseren en samen met hen te werken aan een beschermplan, maakt daar deel van uit. 62% van de KMO’s weet dat hun verzekeraar hier een geloofwaardige partner is. 74% van de KMO’s vindt dat verzekeraars klimaatgerelateerde risico’s kunnen doen verminderen. Ook de wereldleiders erkennen de centrale rol van de verzekeraar. Het toont dat aan dat Corporate Responsibility en het bedrijfsleven wel degelijk een gemeenschappelijke link hebben.

Published with Prezly