Maakt de gelegenheid de dief?

Het aantal diefstallen in woningen blijft opvallend toenemen in ons land. Om dat fenomeen te bestrijden, organiseren de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken en de federale politie voor de tweede maal « 1 dag niet… », een nationale actiedag tegen inbraken. De gelegenheid voor AXA om de burgers te sensibiliseren over een goede beveiliging van hun woning en van het belang goed gedekt te zijn tegen dat type risico.

Elke 7 minuten1 vindt er in België een inbraak plaats, wat overeenkomt met een gemiddelde van 200 gevallen per dag. Volgens Assuralia is amper 40% van de woningen verzekerd tegen diefstal2. Een op zijn minst opmerkelijk cijfer, zeker gezien de omvang van het fenomeen.

De inbraakmethoden blijven vrijwel onveranderd. Tussen 2010 en 2015, werd 81,4% van de geregistreerde diefstallen bij AXA gepleegd door middel van inbraak, 9,3% zonder inbraak (bijvoorbeeld met behulp van een valse sleutel of een list). 9% van de inbraken werd gepleegd met geweld en in 0.3% van de gevallen moet de dief klauteren (bijvoorbeeld met behulp van een ladder).

Niet verrassend zijn de meest gestolen voorwerpen juwelen, horloges, geld en multimediatoestellen.3

Opgepast tijdens de wintermaanden!

De periode van oktober tot maart is doorgaan een ‘populaire’ periode voor inbraken gezien deze samenvalt met de donkerste en kortste dagen van het jaar. De avond valt vroeg en over het algemeen dringt men de woning ook op dat moment binnen, wanneer de bewoners nog niet zijn teruggekeerd van het werk of nog boodschappen aan het doen zijn. De buren komen dan ook minder vaak buiten, wat het toezicht over de wijk doet afnemen.

Inbrekers zijn vooral actief tijdens de winterperiode, met december en januari als meest kritieke maanden. Kortom, houd dus een oogje in het zeil!

Inbraak is niet onvermijdelijk

Deze actiedag tegen inbraak biedt de AXA-experten een mogelijkheid om ter preventie enkele tips en advies mee te geven. Op de vraag welke middelen de woning beveiligen, is men unaniem:

Een inbraak duurt doorgaans niet langer dan 5 minuten: één minuut om de woning binnen te gaan, drie om zijn slag te slaan en één minuut om de woning te verlaten4. De inbreker hier afremmen, vormt dus een efficiënte oplossing om zich te beschermen. Ja, maar hoe?

• Doe uw deuren op slot! Wist u dat een bankkaart volstaat om een deur te openen die niet is vergrendeld? Dat inbrekers kunnen binnendringen langs een velux of een geopend klapraam, zelfs op de tweede verdieping? Denk er ook aan om het tuinhuis goed af te sluiten en nooit een ladder of ander gereedschap te laten rondslingeren dat de inbraak kan vergemakkelijken.
  • Installeer sloten en alarmen. Een combinatie van deze twee systemen bieden een efficiënte bescherming.
  • Vermijd dat uw afwezigheid duidelijk is! Plaats bijvoorbeeld een timer op de verlichting en/of uw radio om uw aanwezigheid te veinzen. Verwittig uw buren bij vertrek en vraag hen om de rolluiken te bedienen.
  • Ga na wie er aanbelt! Een uniform kan ook vals zijn, dus wees waakzaam!
  • Bel gratis naar een diefstalpreventieadviseur.

Een beveiligde woning: financiële prikkels zijn de sleutel!

Een beschermde woning is vaak de voorwaarde voor bepaalde financiële voordelen. Dat is vooral het geval bij een belastingvermindering voor uitgaven die verband houden met de bescherming van woningen tegen diefstal en brand. AXA van haar kant biedt een korting aan van 20 tot 50% op de diefstalverzekeringspremie voor klanten die hun woning uitrusten met een anti-diefstalsysteem. Het bedrag van de korting wordt berekend op basis van een aantal criteria zoals het geografisch gebied of het geïnstalleerde beveiligingssysteem.

Voor meer informatie over oplossingen rond huisvesting bij AXA, surf naar www.axa.be.

1 https://www.besafe.be/tips/hoe-verkleint-u-kans-inbraak-bij-u-thuis-5-belangrijkste-tips
2 http://assuralia.be/index.php?id=206&L=0&tx_ttnews[tt_news]=1416
3 https://www.besafe.be/kennisdatabank/trends-diefstallen-woningen
4 http://assuralia.be/index.php?id=206&L=0&tx_ttnews[tt_news]=1414

Gianni De Muynck Press officer (NL), AXA Belgium (Insurance)
Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars, 450 bankagenten en 3500 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2017 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,3 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 357 miljoen EUR.

Privacy disclaimer.

Troonplein 1