Ziekte en invaliditeit bedreigen ook financiële gezondheid

Donderdag 12 april 2012 —

Persbericht van 12 april 2012

AON en AXA Belgium onderzoeken verschillen in invaliditeits- en hospitalisatieplannen voor werknemers in privé- en publieke sector

Brussel, 12 april 2012 - Gezondheidszorg en invaliditeit zijn actuele thema’s in België en Europa. Stakeholders AON en AXA Belgium voerden een enquête uit om de reële effecten en risico’s te meten van ziekte en invaliditeit voor de financiële gezondheid van werknemers in zowel openbare als non-profitsector. De twee ondernemingen stellen vandaag de conclusies van hun studie voor.

In 2009 verscheen al een eerste studie van AON en AXA Belgium over invaliditeitsplannen en medische kosten in de privésector; Deze keer werd voor de openbare en de non-profitsector een zo ruim en gediversifieerd mogelijke steekproef genomen.

Invaliditeit
Vandaag doen meer en meer mensen op een of andere manier beroep op bijstand in geval van invaliditeit. Het RIZIV onderzocht in 2011 waarom het aantal mensen met een invaliditeit blijft stijgen. De oorzaak van de toename ligt volgens het RIZIV in de combinatie van een aantal factoren zoals het optrekken van de pensioenleeftijd voor vrouwen, de toename van de beroepsbevolking, de vergrijzing van de bevolking, enz. Opvallend is dat psychische stoornissen en ziekten van het bewegingsapparaat en het bindweefsel een belangrijke plaats bekleden in de totaliteit van de aangegeven gevallen van invaliditeit.

De economische kost van alle gevallen van invaliditeit stijgt onophoudelijk door de stijging van het aantal invaliditeitsdagen (van meer dan 63 miljoen in 2005 tot meer dan 73 miljoen in 2009 voor een kost die stijgt van 2,2 miljard euro tot 2,8 miljard over dezelfde periode). De kost van elke invaliditeitsdag is gestegen van 34,3 euro tot 38,9 euro. Gezien de evolutie de laatste jaren en de vergrijzing van de bevolking, is er geen enkele reden om te denken dat deze tendens zich in de toekomst niet zal voortzetten. Periodes van recessie leiden doorgaans immers tot een toename van het fenomeen.

Bijstand geneeskundige verzorging
Uit de statistieken van de verzekeraars blijkt dat jaarlijks een op 10 Belgen gehospitaliseerd wordt. In geval van hospitalisatie zijn de kosten van de kamer, de verzorging en de geneesmiddelen soms zeer hoog. Ondanks het uitstekende Belgische socialezekerheidssysteem, zijn er steeds meer Belgen die een aanvullende verzekering afsluiten. In 1997 telden de aanvullende verzekeringen slechts 4,5 miljoen aangeslotenen; in 2008 was dat aantal al opgelopen tot 7,8 miljoen. Van deze aangeslotenen zijn er 4 miljoen verzekerd via een groepsverzekering bij een privéonderneming, 1,3 miljoen via een individuele verzekering bij een privéonderneming en 2,5 miljoen via een ziekenfonds. Werkgevers spelen in dit domein in alle gevallen een zeer belangrijke rol.

Er zijn talrijke verschillen tussen de openbare sector en de privésector wat betreft het type dekkingen dat de werkgever aanbiedt. De privésector biedt een onbeperkte dekking, terwijl de openbare sector eerder een dekking zal voorstellen die overeenstemt met drie keer de dekking van het RIZIV. Iets wat facultatief is in de helft van de gevallen voor de openbare sector terwijl de dekking verplicht is voor alle personeelsleden in de privésector. Het eigen risico ten laste van de zieke kan tot 350 euro bedragen, terwijl het in de privésector beperkt is tot 125 euro.

Een concurrerende arbeidsmarkt
Aan particuliere zijde worden de medische procedures en de geneeskundige verzorging steeds duurder en de gebruikte technologieën zijn steeds geavanceerder … De dekking van het RIZIV, zelfs als ze met een coëfficiënt van 3 vermenigvuldigd wordt, is bijlange niet voldoende om de werkelijke kosten te dekken van een hospitalisatie of verzorging bij een blijvende of chronische ernstige ziekte bijvoorbeeld. In deze specifieke gevallen is een onbeperkte dekking veel interessanter. De overheid loopt hiermee echter zowel als bedrijf als als werkgever, een aanzienlijke troef mis voor het aanwerven en aan zich binden van medewerkers. De privésector biedt doorgaans een uiterst uitgebreide dekking als extralegaal voordeel; de openbare sector hinkt op dit vlak achterop. De hospitalisatie- en invaliditeitsverzekering wordt door werknemers en kandidaten als een van de belangrijkste criteria beschouwd. In deze tijden van ‘war for talent’ kan dit argument het verschil maken tussen het concurrerende aanbod van de privésector en de openbare sector. Talentmanagement is een van de meest gevoelige uitdagingen van het moment, dus de kwestie is alles behalve onbelangrijk.

Meer informatie:

AXA België:
Wim Pauwels: 0479/65.17.12
02/678 64 63 – 0479/65 17 12

AON Hewitt Belgium
Werner Keeris
02/730 98 91 – 0494/56 65 82
werner.keeris@aonhewitt.com

AXA in België
3 miljoen klanten vertrouwen op AXA voor hun verzekeringen en bankproducten, zijnde één gezin op twee. Daarom werkt AXA samen met 5,000 verzekeringsmakelaars en 920 zelfstandige bankagenten, en telt het meer dan 5,000 medewerkers. In 2011 heeft AXA Belgium een omzet van 4,2 miljard euro gerealiseerd.

Aon Hewitt
Aon Hewitt is wereldwijd marktleider in Human Capital Consulting, Benefits Administration en HR Business Process Outsourcing. Aon Consulting en Hewitt Associates gaan sinds 1 oktober 2010 verder onder de merknaam Aon Hewitt met 29,000 medewerkers in 90 landen. Aon Hewitt is onderdeel van Aon Corporation (NYSE:AON). Ook in België heeft Aon Hewitt een leidende positie in de markt.

Nick Orbaen

Woordvoerder