Crest: een model van zekerheid

Dinsdag 2 februari 2010 —

Persbericht van 2 februari 2010

In een context van sterke volatiliteit op de financiële markten in 2009 heeft AXA een voorzichtige beleggingsstrategie gehanteerd in de verschillende formules van het crest-gamma, de spaarverzekeringen van AXA binnen tak 21. Dankzij deze strategie kan AXA een winstdeelname bieden op bijna het volledige gamma.

Zekere prestaties

Gezien de onzekere financiële omgeving die we in 2009 hebben gekend, hebben de beheerders van de crest-fondsen geopteerd voor een eerder defensieve strategie. De participaties in aandelen werden drastisch verminderd ten voordele van kwaliteitsvolle vastrentende obligaties. Daardoor kunnen alle crest-formules opnieuw een rendement uitkeren voor het jaar 2009 en wordt de continuïteit van de resultaten voor de klanten op de middellange termijn gewaarborgd.

Resultaten van het crest-gamma

​Rendement 2009 Gemiddeld jaarrendement sinds 2002 ​
​crest classic ​3,20% ​-
​crest10 ​Taux garanti (entre 2% et 3,75%)* ​3,97%
​crest20  ​3,50% ​4,38%
​crest20 neo ​ 3,50% ​-
​crest30 ​2,75% ​4,46%
​crest30 duo ​3,50% ​-
​crest40 ​1,50% ​3,77%**

*Momenteel bieden meer dan 70 % van de reserves een gewaarborgde rentevoet van minstens 3%.

**Gemiddeld jaarrendement sinds 2005

Formules voor alle profielen

Het crest-gamma bestaat uit verschillende formules die beantwoorden aan verschillende noden van de klanten. Vorig jaar ging de voorkeur van de spaarders uit naar de hoge gewaarborgde rentevoeten van de meer defensieve formules. Crest classic, de meest defensieve formule van het gamma bood een gewaarborgde rentevoet van 3 % gedurende 350 dagen in 2009 en was goed voor meer dan de helft van de stortingen. Ook dit jaar is het de bedoeling om opnieuw gewaarborgde rentevoeten te behouden bovenaan de markt. Na een jaar dat gericht was op voorzichtigheid, zullen de meer dynamische formules dit jaar opnieuw een actiever profiel krijgen, waarbij geleidelijk hun gewicht in aandelen zal verhogen op basis van de opportuniteiten op de markt en tegelijk een specifiek dekkingsbeleid zal worden toegepast.

Voor meer informatie:

Dienst persrelaties van AXA