Veiligheid op Europees wegennet bij wegenwerken moet omhoog

Maandag 2 juli 2012 —

Autostrades en wegenwerken…ze gaan niet samen. Waarom gebeuren er tot drie maal meer ongelukken bij wegenwerken op snelwegen, dan op secundaire wegen ? Wat zijn de gevolgen hiervan en hoe kunnen we het risico op dergelijke ongelukken drastisch verminderen ? Deze vragen vormden de basis van de crashtests editie 2012 die AXA organiseerde in Wildhaus, Zwitserland.

Het minste concentratieverlies van chauffeurs bij wegenwerken op snelwegen kan  dramatische gevolgen hebben voor zowel bestuurders en inzittenden van de betrokken voertuigen als voor arbeiders op de werf. Ruim 20% van dodelijke ongevallen op werven zijn te wijten aan verkeersongelukken. Terwijl verkeersongevallen bij wegenwerken in de stad nauwelijks 1,2% van het totaal aan verkeersongevallen vertegenwoordigen, stijgt dit percentage tot 2,8% op secundaire wegen. Op snelwegen verdrievoudigt de kans om betrokken te raken bij een verkeersongeval bij wegenwerken tov secundaire wegen, tot liefst 7%.

Scenario's en gevolgen

1ste simulatie: botsing met een signalisatiebord

Een voertuig nadert overdag een bouwplaats.  De bestuurder negeert het mobiele waarschuwingsbord met schokdempers aan het begin van de wegenwerken. Hij raakt het bord met een snelheid van ongeveer 75 km/u. Ondanks de schokdempers aan de achterkant van de signalisatietruck, wordt de voorkant van het voertuig volledig ingedrukt en raken de benen van de bestuurder onder het dashboard gekneld. De bestuurder heeft vooral het geluk gehad dat de hindernis mobiel was en dus de klap kon verzachten (de truck werd ongeveer 50 cm vooruit gestoten). Een botsing met een muur of boom was heel anders afgelopen.

2de simulatie: botsing met de achterkant van een defect voertuig.

Omdat op de bouwplaats de pechstrook ontbreekt, staat een defect voertuig stil op het rechtse rijvak. De bestuurder kijkt onder de motorkap wat er aan de hand is, terwijl zijn kind in een babystoeltje op de achterbank blijft zitten. Hij heeft geen gevarendriehoek geplaatst. Daardoor merkt de aankomende bestuurder de situatie te laat op en botst hij met een snelheid van ongeveer 55 km/u tegen het stilstaande voertuig. Door het schokeffect slingert het defecte voertuig de bestuurder over de betonnen vangrail. De scherven van de achterruit van het voertuig verspreiden zich door de binnenruimte en raken de baby op de achterbank.

3de simulatie: botsing met een tegenligger op een overgang van de rijvakken.

Op een overgang van de rijvakken wijkt een bestelwagen af van het tijdelijke tracé. Daardoor raakt hij de zijkant van een kleine auto. Die laatste breekt door de afbakening van de bouwplaats en botst met een snelheid van  ongeveer 50 km/u op een tegenligger die ongeveer even snel rijdt. De frontale botsing is enorm hard. De voorkant van de kleine auto wordt volledig vernield, terwijl de achterkant tegen de bestelwagen wordt geslingerd. De materiële schade is aanzienlijk, de menselijke ook...

Voorrang voor preventie

Aan de start van de zomervakantie, die elk jaar gepaard gaat met lange files op weg naar een beetje vakantieontspanning – een periode waarin ook volop aan het wegennet wordt gewerkt -  tonen deze crashtests de noodzaak aan voor meer veiligheid en voorzichtigheid voor alle deelnemers in het verkeer, zowel bestuurders als wegenwerkers. Laat ons voorrang geven aan preventie en zorgen voor de nodige concentratie en aandacht in het verkeer. Ook de aanbevelingen van defensief rijden, regelmatig rustpauses inlassen tijdens lange trajecten, snelheidsbeperkingen respecteren en voldoende afstand houden dragen bij tot een veiliger verkeer.