Fairtrade@Work reikt Havelaar uit aan AXA België

Maandag 21 februari 2011 —

Persbericht van 21 februari 2011

Structurele Fairtradeconsumptie op de werkvloer erkend met hoogste waardering. AXA België ontvangt vandaag een Havelaar, een erkenning voor zijn duurzaam aankoopbeleid waarin Fairtradeproducten een belangrijke plaats krijgen. De campagne Fairtrade@Work van Max Havelaar beloont bedrijven en organisaties die structureel Fairtradeproducten aankopen met de toekenning van een Havelaar. AXA België ontvangt een Havelaar met drie sterren, de hoogste erkenning.

De Havelaar wordt toegekend met één, twee of drie sterren, naargelang het gewicht van het engagement. De dagelijkse consumptie van Fairtradekoffie is een basisvoorwaarde voor het verwerven van een Havelaar. Een charter, ondertekend door de bedrijfstop, garandeert een authentiek en geïntegreerd engagement voor het ganse bedrijf.

Met zijn 5 500 medewerkers in Brussel en andere filialen zorgt AXA België voor grote volumes van dagelijks verbruik aan Fairtradeproducten. Alle 99 koffieautomaten bieden Fairtradekoffie aan. De bananen aangeboden in de bedrijfsrestaurants zijn ook Fairtrade gelabeld. Tijdens drinks en bij lunches is er een aanbod Fairtradewijnen en –versnaperingen voorzien. De 41 snack-automaten zullen zeer binnenkort 2 Fairtrade-snacks bevatten. En vanaf 2011 wordt eenmaal per maand een Fairtradesoep aangeboden. Tijdens de Fairtradeweek (5-15 oktober) en tijdens de duurzame week (begin juni) wordt eveneens een aangepast Fairtrademenu aangeboden.
Het Fairtrade-engagement van AXA België wordt bovendien ruim ondersteund door communicatieve sensibilisering van het personeel. De medewerkers worden ertoe aangemoedigd om ‘ook in hun dagelijks verbruik oog te hebben voor eerlijke handel’.

Op 21 februari wordt de Havelaar uitgereikt en het Fairtrade@Work charter ondertekend op de hoofdzetel van AXA België. Bij die gelegenheid zal een eerste Fairtradesoep aangeboden worden in het bedrijfsrestaurant.

Christine Vanormelingen, Directeur Communicatie en Corporate Responsibility van AXA in België: “Met deze Fairtrade acties hebben we er resoluut voor gekozen om ons maatschappelijk engagement ook binnen het bedrijf heel concreet te maken. Bij AXA zijn we ervan overtuigd dat maatschappelijk verantwoord ondernemen tot het DNA van onze activiteiten behoort.”

Meer info over maatschappelijk verantwoord ondernemen bij AXA op www.axa.be/nl/bi_home.html

Sylvie Walraevens, coördinator van Fairtrade@Work bij Max Havelaar: “De campagne wil met de toekenning van Havelaars een grotere impact bewerken voor kleine boeren en hun families in het Zuiden. Meer en vaker Fairtrade consumeren, dat is de enige manier om het Fairtrademodel in de praktijk te doen werken. Fairtrade kan die boeren enkel een waardig bestaan garanderen als hun duurzaam verbouwde producten effectief een afzet vinden in het Noorden. En dat kan een eenmalige actie alleen niet bewerkstelligen. Vandaar de extra aanmoediging voor dagelijkse Fairtradeconsumptie. De Fairtrade@Work actiedag blijft evenwel bestaan, dit jaar op 12 mei met het thema Breakfast Special.”

Meer info over Fairtrade@Work, de sensibiliseringsacties en het structurele engagement: www.fairtradeatwork.be

Voor meer informatie:

Persdienst van AXA in België