Belg voelt zich niet bedreigd door klimaatverandering

Donderdag 21 juni 2012 —

AXA België wil door partnerschap met poolreiziger Dixie Dansercoer verder sensibiliseren over klimaatverandering

Steeds meer Belgen lijden schade door natuurelementen. Steeds vaker worden we met de gevolgen van de klimaatverandering geconfronteerd en toch denken de meeste Belgen – 9 op 10 – dat het ‘hen’ wel niet zal overkomen, een schadegeval ten gevolge van een natuurramp. Dat blijkt uit de meest recente bevraging die AXA door TNS Dimarso liet uitvoeren. Eens te meer gaapt er een kloof tussen perceptie en realiteit.

De meest opmerkelijke cijfers uit het onderzoek, uitgevoerd in mei 2012 bij een steekproef van 1009 Belgen tussen 30 en 65 jaar, eigenaar van hun woning:

• Één op twee eigenaars heeft in de afgelopen 10 jaar een schadegeval ervaren. In 34% van de gevallen werd dit veroorzaakt door natuurelementen.
  • Bij vier op de tien van deze eigenaars die schade leden door natuurelementen manifesteerde de schade zich minder dan twee jaar geleden; m.a.w. bijna 50% van de schade van de voorbije tien jaar gebeurde in de laatste twee jaar.
  • 87% van de eigenaars schat de kans op schade door natuurelementen eerder beperkt in.
  • Slechts 32% schat de kans op schade door natuurelementen nu hoger in dan een 10 tal jaar geleden.
  • 33% van de eigenaars is van plan in de toekomst maatregelen te nemen tegen natuurrampen (48% in Wallonië; 23% in Vlaanderen).

“Klimaatsverandering is niet alleen voor klimatologen een hot item geworden. Ook verzekeraars worden dagelijks geconfronteerd met de impact van de klimaatverandering,” zegt Laurent Winnock, Directeur Communicatie & Corporate Responsibility van AXA België. “Risico’s verzekeren is ons beroep; sensibiliseren over risicopreventie is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

In België vertaalt AXA haar maatschappelijk engagement vandaag met de ondertekening van een sponsorcontract voor de realisatie van de 3D-film Antarctic ICE van poolreiziger Dixie Dansercoer. De film, die later dit jaar in de zalen komt, biedt het relaas van een expeditie die grenzen verlegd heeft op Antarctica op sportief, menselijk én wetenschappelijk vlak. Tijdens de expeditie hebben Dixie en teamgenoot Sam Deltour metingen verricht die ons meer inzicht verschaffen in de invloed van valwinden op het klimaat van Antarctica. Met deze expeditie willen Dixie en Sam het belang aantonen van de zuidelijke ijsmassa als globale klimaatregulator. De samenwerking met Polar Circles voor deze film is een volgende concrete stap in het corporate responsibility programma van AXA.

Daarnaast is AXA ook partner van de redders aan de Belgische kust en ondersteunt het AXA Research Fund een pak academische onderzoeksprojecten. Recent werd nog een steun toegekend van 1 miljoen euro voor het kankeronderzoek van Professor Carmeliet aan de KU Leuven.