AXA opent eerste pop-up hagelschadecentrum

Woensdag 23 juli 2014 — Verzekeraar AXA experimenteert met een innovatie op de Belgische verzekeringsmarkt door het openen van een tijdelijk schadecentrum in Vilvoorde waar naast erkende garages ook klanten rechtstreeks hun wagen met hagelschade kunnen laten expertiseren en laten herstellen.

Extreme omstandigheden vragen om extreme maatregelen


De recente pinksterstorm heeft met een totale schadeclaim van 650 miljoen EUR bij alle verzekeraars een triest record gebroken. Voor AXA Belgium gaat het nationaal om 11 000 autodossiers. Deze dossiers worden regio per regio verzameld en opgevolgd. In de zwaarst getroffen gebieden (Wingene, Evergem, Sint-Niklaas) is de schade het omvangrijkst wat voor meer herstelwerk zorgt dan louter kuiltjes uit het koetswerk van auto’s verwijderen.

Pop-up schadecentrum op vraag van de klant


De 11 000 schadegevallen zijn verspreid over 1400 garages over het hele land. “Gezien veel van deze garages slechts te maken hebben met een beperkt aantal herstellingen, is het zeer moeilijk om naar elk van deze garages een expert te sturen. Om eventuele lange wachttijden te omzeilen doen we beroep op een firma die gespecialiseerd is in het uitdeuken van de kuiltjes veroorzaakt door de hagel”, zegt Inge De Winter, Manager Technical Control van AXA. “Vooral in de regio’s Vlaams- en Waals-Brabant en Brussel kwam de feedback uit ons netwerk van makelaars dat klanten niet goed wisten waar naartoe om hun wagen te laten herstellen van hagelschade. Om die reden beslisten we om onze klant tegemoet te komen en tijdelijk een pop-up hagelschadecentrum te openen waardoor de klanten uit deze regio ook rechtstreeks naar dit centrum kunnen komen om hun wagen te laten expertiseren en te laten herstellen (of een afspraak te nemen ter herstelling)”.

Inge De Winter: “Het voordeel voor de klant is drieledig: ten eerste is er de snellere expertise en herstelling van hun wagen, ten tweede genieten ze van een kwalitatieve herstelling door een gespecialiseerde firma met garanties en ten derde genieten ze ook van de voordelen van een geconventioneerde garage m.b.t. de vervangwagen tijdens de duur van de herstelling en het derde betalerssysteem.”

(Meer uitleg over het proces, de organisatie en het technische aspect kan je onderaan het persbericht terugvinden)

Toekomst


“Voor AXA is dit een experiment”, zegt Fernando Diaz, Head of Claims Retail P&C. “Tijdens het bezoek aan het centrum bieden we de klant een koffie aan en heeft hij/zij de tijd om een klanttevredenheidenquête in te vullen. Op die manier kunnen we de appreciatie van de klant voor het initiatief analyseren. Indien de klant en onze partners dit initiatief positief evalueren dan is het zeker niet uitgesloten dat we dit concept nog gaan verbeteren en ook voor andere grote evenementen en in andere regio’s gaan toepassen.”

 

Voor meer informatie:

Persdienst AXA Belgium
Korneel Warlop, woordvoerder
0491/969 522
korneel.a.warlop@axa.be

***

AXA in België

Drie miljoen klanten, één op twee gezinnen, vertrouwen hun verzekeringen en bankzaken toe aan AXA. Om hen te bedienen, werkt AXA samen met 5.000 verzekeringsmakelaars, 920 bankagenten en meer dan 4.500 medewerkers.

 

 

BIJKOMENDE INFO:

 

1. Hoe gaat het in zijn werk?

  • De klant doet aangifte via zijn makelaar, er wordt een dossier geopend en een expert aangesteld

  • De klant wordt gecontacteerd door het expertisebureau

  • De klant komt toe aan het schadecentrum en meldt zich aan bij de receptie.

  • De klant wordt uitgenodigd om zijn wagen te laten expertiseren. Dit duurt ongeveer 30 minuten in een soort van black light serre teneinde de kuiltjes goed te kunnen traceren.

  • Ondertussen wacht de klant in een coffee zone waar hij dus kan genieten van een koffie en tegelijk een enquête kan invullen die peilt naar zijn ervaring (ook voor AXA is dit een experiment, indien het goed wordt geëvalueerd door de klant is het mogelijk om dit in de toekomst te herhalen, ook in andere regio’s indien daar vraag naar zou zijn)

  • Na de expertise heeft de klant twee opties:

    • Indien de klant tijd heeft en er genoeg vervangwagens ter beschikking zijn, dan kan de klant direct zijn wagen achterlaten voor herstelling. Binnen de dag wordt zijn wagen dan hersteld en ’s avonds kan de klant de wagen terug komen oppikken en de vervangwagen inleveren.

    • In het andere geval zal in onderling overleg een afspraak gemaakt worden om de auto op een afgesproken tijdstip te herstellen. Deze afspraak wordt binnen de 1 à 2 weken afgerond.

2. Organisatorisch:

  • Er werken 8 restylers, 2 mensen die demonteren en 2 mensen aan de receptie

  • Deze herstellingen voor AXA klanten worden uitgevoerd door onze partner KHS (www.know-howsystems.de), een Duits bedrijf dat overal in Europa actief is en werkt met carrossiers op zelfstandige basis. Concreet zijn er in het AXA hagelcentrum Zweden, Italianen, Nederlanders … aan de slag.

3.  Technisch:

  • De techniek die door deze mensen wordt toegepast is tijdrovend (één auto uitdeuken duurt afhankelijk van de wagen een halve of een hele dag) maar het loont wel gezien dit normaalgezien zo’n 3 à 5 werkdagen inneemt. Men werkt overigens op de bestaande carrosserie met de originele lak.

  • Tegenwoordig mogen enkel constructeurs echt stevige lak aanbrengen op de basisvoertuigen. Indien nadien een wagen herspoten dient te worden dan gebeurt dit met lak op waterbasis, conform de Europese milieurichtlijnen. Dit soort lak houdt echter minder goed dan de originele lak die door robots gespoten is en op een zuiver oppervlak aangebracht wordt.

 

Contacteer ons

Korneel Warlop

Woordvoerder P&C

AXA Belgium

Published with Prezly