AXA Belgium: de klant eerst

Vrijdag 27 februari 2015 —

​AXA Belgium: de klant eerst

Na sterke resultaten in 2014 wil AXA Belgium de uitdagingen van de toekomst aangaan door de klant centraal te stellen in het hart van zijn strategie: door eenvoud en verbinding.

"AXA Belgium sluit het boekjaar 2014 af met sterke resultaten, ondanks de impact van uitzonderlijke weersomstandigheden en de lage rentevoeten", aldus Frank Koster, CEO. "Dat was enkel mogelijk dankzij het sterke engagement van onze medewerkers en onze makelaars, alsook dankzij het vertrouwen van onze klanten, die ik wil bedanken. Ik ben ervan overtuigd dat deze sterke basis, in combinatie met onze nieuwe initiatieven, de mogelijkheid zal bieden om het merk AXA de komende jaren verder te versterken, met meer aandacht voor wat de klanten van ons verwachten."

Niet-Leven

In 2014 blijft het bruto incasso stabiel (2.026 miljoen euro) in een zeer concurrentiële context. De weersomstandigheden, en dan meer bepaald de hagelstorm in de maand juni, wegen nochtans op de rentabiliteit: de combined ratio stijgt met 1,1 procentpunt tot 98,3%, maar blijft wel een van de beste op de markt, en het operationele resultaat daalt licht van 222 miljoen euro tot 215 miljoen euro. Zonder deze uitzonderlijke gebeurtenissen zou de rentabiliteit gestegen zijn dankzij een verbetering van de schadelast.

AXA Belgium behoudt zijn leiderspositie op de niet-leven markt met een marktaandeel van 18,3% (in het derde kwartaal van 2014). AXA Belgium versterkt zijn toonaangevende positie in de markt voor professionele klanten en breidt zijn dienstverlening voor kleine en middelgrote ondernemingen uit via het concept Minibizz. Dat concept voorziet in een vereenvoudigde onderschrijving voor de belangrijkste risico’s voor ondernemingen tot 5 medewerkers. In de particuliere markt consolideert AXA Belgium zijn leidende positie en rolt een aantal initiatieven uit om klanten beter te bedienen en makelaars verder te ondersteunen in hun dienstverlening. Zo lanceert AXA in 2014 zijn online klantenzone om de verzekerden via het internet toegang te geven tot hun polissen.

Leven

In de tak Leven spelen de steeds dalende rentevoeten in de loop van het jaar 2014 een grote rol. Het bruto incasso bedraagt 1.813 miljoen euro, een daling met 10% in vergelijking met het jaar 2013. Het operationele resultaat daalt met 7% tot 156 miljoen euro.

AXA Belgium behoudt zijn tweede plaats op de markt van de levensverzekeringen met een marktaandeel van 12,1% (in het derde kwartaal van 2014). De productie binnen het luik Tak 23 is sterk in 2014 en vertegenwoordigt ongeveer 46% van de totale productie van de beleggingsproducten dankzij de hybride oxylife benadering. Dit product werd in 2013 gelanceerd en biedt elke klant de mogelijkheid om zijn portefeuille samen te stellen naargelang zijn/haar risicoprofiel. 2014 is ook het jaar waarin AXA zijn ‘langer-leven’ positionering lanceerde, ondersteund door de Many Lives marketingcampagne. AXA wil graag aangepaste oplossingen aanbieden voor elke levensfase: het leven vóór het pensioen, de actieve periode na het pensioen en de zorgfase op latere leeftijd.

De toekomst? Eenvoudig en verbonden

De resultaten van 2014 zijn goed, maar er moeten in de toekomst nog tal van uitdagingen aangegaan worden. De verzekeringsmarkt evolueert immers en onze klanten worden steeds veeleisender. "Om hun eerste keuze te blijven willen we onze producten en onze dienstverlening verbeteren en onze klanten de grootste toegevoegde waarde bieden", aldus Frank Koster. "Om daarin te slagen willen we onszelf vereenvoudigen in alle mogelijke dimensies. We zullen ons productaanbod onder de loep nemen maar ook de manier waarop we werken en georganiseerd zijn. We willen korter op de bal spelen, beslissingstermijnen verkorten en de energie van onze medewerkers maximaal ten dienste van onze klanten stellen.”

Voorts speelt verbinding een belangrijke rol in de strategie van AXA Belgium. Frank Koster: “het betreft de connectie met onze klanten en makelaars, maar ook met de samenleving waar ons bedrijf al jarenlang een vooraanstaande rol in speelt. Daarbij zullen we uiteraard gebruik maken van de steeds toenemende digitale mogelijkheden die ter beschikking zijn. We willen inderdaad onze klanten de mogelijkheid bieden om met AXA Belgium te communiceren op de manier die zij verkiezen. Voorts blijven we uiteraard investeren in het versterken van onze relatie met de makelaars, die meer dan ooit onze partners zijn en blijven om de klanten een gepersonaliseerde dienstverlening aan te bieden. Deze innovaties moeten inspelen op de verwachtingen van onze klanten", besluit Frank Koster.

Einde van het bericht

​Frank Koster, CEO van AXA Belgium, en Sonja Rottiers, CFO, zijn van 15.30 tot 17 u telefonisch beschikbaar om te antwoorden op de vragen van de Belgische pers over de resultaten van AXA Belgium.

Om een interview vast te leggen kan u contact opnemen met Vincent Joye (0476.67.50.54 ou vincent.joye@axa.be)

Persdienst AXA Belgium
Vincent Joye, financiële communicatie
vincent.joye@axa.be
0476.67.50.54

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 4000 makelaars en 4100 medewerkers die hun deskundigheid ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die afgestemd zijn op de reële behoeften van de klanten. Door zijn rol als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in de genen van AXA Belgium, en dit vertaalt zich dagelijks in aanzienlijke investeringen in onderzoek en bewustmaking van risico's. In 2014 realiseerde AXA Belgium een omzet van 3,8 miljard euro.

Vincent Joye

Woordvoerder Finance & Reputation Ambassador