EUROPESE WEEK VAN DE VEILIGHEID EN GEZONDHEID OP HET WERK 'Veilig werken in een hotel'.

Woensdag 26 oktober 2011 —

Persbericht van 26 oktober 2011

AXA, Manpower en Accor winnen nieuwe Award 'Samen sterk voor preventie' (categorie audiovisueel) van de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het Werk.

 
  • AXA, Manpower en Accor stelden een vormings- en preventieprogramma samen voor kamerpersoneel in het hotelwezen, de zgn. housekeepers.
  • Het driespan ontving de prijs 2011 'Samen sterk voor preventie' (categorie audiovisueel) uit handen van de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het Werk.
  • De nieuwe prijs, gesponsord door het VBO, werd overhandigd door Kris De Meester - Director Health and Safety Affairs & International Social Relations bij het VBO - tijdens het colloquium dat de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg op touw zet bij de start van de Europese week voor veiligheid en gezondheid op het werk.
  • Dankzij multimedia kunnen interactieve en multiculturele preventieprogramma's worden opgezet om arbeidsongevallen te vermijden.
  • Een preview van de preventiefilm 'Denk aan je veiligheid' vindt u op de Manpower Knowledge Center en op de preventiesite van AXA Belgium
Brussel, 25 oktober 2011 – Binnen het thema van de Europese week voor de veiligheid en gezondheid op het werk, die gisteren trouwens begon, maakte de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het Werk de winnaars bekend van de wedstrijd 'Samen sterk voor Preventie'. Deze jaarlijks terugkerende wedstrijd heeft als doel de werkomstandigheden te verbeteren via risicopreventie, opleidingen, een betere communicatie of werkorganisatie, … De prijsuitreiking gebeurde naar aanleiding van een colloquium voor professionelen die zich actief inzetten voor de veiligheid en het welzijn op de werkplek.

Nieuw dit jaar is de prijs in de categorie audiovisueel. Die kon niet langer ontbreken nu multimedia een almaar krachtiger medium worden om aan preventie te doen. De werkgeversfederatie VBO sponsort de award met 2.500 euro. De prijs 2011 ging naar Manpower, AXA en Accor die hun competenties op het vlak van Human Resources, verzekering en preventie en hotellerie bundelden om de arbeidsomstandigheden van het kamerpersoneel in een hotel (de zgn. 'housekeepers') te verbeteren.

Hotelkamerpersoneel wordt knelpuntberoep
Waarom precies mikken op 'Housekeeping'? "Het voorstel kwam van een Manpower-consulente die vaststelde dat de schaarste aan kamerpersoneel structureel groeit", vertelt Linda Hendrickx, Health & Safety Manager bij Manpower. Er bestaat geen enkele schoolopleiding voor dit vak, nochtans moeten de kandidaten over uiteenlopende kwaliteiten beschikken. "Weet bijvoorbeeld dat het kamerpersoneel een kamer volledig in orde brengt binnen een korte tijdspanne, mét respect voor de normen van de hotelketen, de veiligheid van de gast en zijn goederen, en uiteraard voor zijn eigen veiligheid en welzijn."

Op het eerste gezicht lijkt het werk van het kamerpersoneel zonder veel risico voor de gezondheid. "Niets is minder waar", aldus Marc Dillen van AXA. "Rugproblemen zijn er schering en inslag als gevolg van het voortdurend opmaken van bedden. En het kan even zo goed veel erger, bijvoorbeeld wanneer iemand uitglijdt bij het poetsen van de badkamer. Als leider op de arbeidsongevallenmarkt wil AXA een echte rol spelen inzake advies en risicopreventie."

'Het leven zoals het is'-opleiding op maat
De expertise van een hotelketen was dus onontbeerlijk om een doelgericht en geloofwaardig vormingsproject op touw te zetten. Manpower en AXA vonden Accor bereid om mee te werken. Het resultaat mag gezien worden: een opleidingsvideo met een kennisquiz werd gedraaid op locatie in een IBIS-hotel in Antwerpen. De preventiefilm 'Denk aan je veiligheid' duurt zo'n 20 minuten en richt zich naar een heel breed en cultureel verschillend publiek. Om taalproblemen te vermijden, wordt er niet gesproken en dragen beeld, slides en muziek de dynamiek. "Tegelijk breken we met het stereotype beeld van het 'kamermeisje' en laten we de hoofdrol vertolken door Ganga. Geen model, maar een echte medewerker van het ibis-hotel in Antwerpen. Zo wint het programma aan realiteitswaarde (het leven zoals het is) en voelen de kandidaten zich in hun vak gevaloriseerd", zegt Johan Holbrechts, Safety and Security Manager bij Accor.

Het vormingsprogramma is vanaf vandaag beschikbaar voor alle kandidaten die zich bij Manpower melden voor een vacature in het hotelwezen en voor alle medewerkers van de groep Accor.

  • Linda Hendrickx, Health & Safety Manager bij Manpower:

"Het was een verrijkende ervaring die opnieuw aantoont dat wanneer preventiediensten samenwerken, iedereen dit benadert vanuit zijn expertise en zijn sector. Samenwerken en goed communiceren vormen de basis voor een efficient veiligheidsbeleid."

  • Marie-Pierre Dawance, Personal Accidents Safety Engineering Manager bij AXA:

"Dit project is het resultaat van een jarenlange samenwerking tussen onze drie maatschappijen. Deze samengebrachte ervaring heeft het mogelijk gemaakt om de synergie te vergroten en een opleidingsproduct uit te werken dat beantwoordt aan de huidige behoeften aan performante en aantrekkelijke tools. Daarom hebben we naast Manpower en Accor ook ingenieurs en een audiovisueel specialist ingeschakeld. Dit project ligt ons na aan het hart omdat het betrekking heeft op een activiteitensector waarvan de risico's vaak miskend zijn of soms zelfs geminimaliseerd worden, door hun huishoudelijk karakter."

  • Johan Holbrechts, Safety & Security Manager, Accor Hotels Belux:

"Dit project kwam tot stand door één bepaalde doelgroep te benaderen vanuit 3 verschillende invalshoeken. Door onze krachten te bundelen zijn we erin geslaagd om één tool te ontwikkelen die door verschillende bedrijven kan gebruikt worden, met slechts één objectief: een veilige werkomgeving voor de housekeeping."

 

BIJLAGE - Housekeeping: risicoanalyse en aandachtspunten 

 

Er komt heel wat kijken bij een job als kamerpersoneel in een hotel. Vanaf het moment dat je begint in het hotel en je de instructies ontvangt tot het moment dat de dagtaak erop zit. De tijdsdruk ligt hoog en het kamerpersoneel moet rekening houden met rist afspraken, spelregels, enz. Hoe stap je bijv. een hotelkamer binnen? Op welke manier controleer je of alles keurig werkt? Hoe maak je snel, efficiënt en ergonomisch een bed op? Wat met gevonden voorwerpen?, …

Hieronder enkele voorbeelden van de risico's en aandachtspunten:

  • veiligheid woon-werkverkeer (vertrek op tijd)
  • uitrusting en toebehoren (gebruik antislipschoenen, handschoenen, haarkapjes, …)
  • poetsproducten (let bijv. op de concentratie poetsmiddelen)
  • struikelgevaar (let op voor loshangende snoeren, belang van orde, …)
  • gevaar op uitglijden (kijk uit voor natte vloeren, glibberig bad, …)
  • aandacht voor ergonomie (houd de rug recht, hoe het bed efficiënt opmaken, …)
  • houding en gedrag (naar klanten, gevonden voorwerpen, …)
  • brand- en andere alarmen (ken de evacuatieprocedures)
  • hoe verzeker ik de veiligheid van de gasten en hun goederen (ken de procedures)

ganga

Ganga, de medewerker van het ibis-hotel in Antwerpen, die de hoofdrol speelt in de preventiefilm 'Denk aan je veiligheid'.

 

Voor meer informatie:

Persdienst van AXA in België
Laurent Winnock: 02/678.62.07
Benoît Lempkowicz: 02/678.68.05
Valérie Nouille: 02/678.73.46


Manpower België
Marc Vandeleene – marc.vandeleene@manpower.be
gsm +32 495 24 05 43 – tél. +32 2 639 10 81

Accor Hotels Belux:
Johan Holbrechts – Safety & Security Manager
gsm +32 475 83 85 16 – johan.holbrechts@accor.com

AXA in België
Meer dan 3 miljoen klanten hebben vertrouwen in AXA voor hun verzekeringen en bankproducten, zijnde een gezin op twee. Daarvoor werkt AXA samen met 5.000 verzekeringsmakelaars en 920 onafhankelijke bankagenten, en telt het meer dan 6.000 medewerkers.

ManpowerGroup™
ManpowerGroup® (NYSE: MAN), wereldleider in innovatieve oplossingen voor de arbeidsmarkt, reikt resultaatgedreven oplossingen aan waarmee het klanten helpt om hun businessdoelstellingen te realiseren en hun concurrentiepositie te versterken. De groep, met meer dan 60 jaar ervaring en een jaaromzet van 19 miljard US-dollar, creëert doelgericht en snel meerwaarde dankzij een uitgebreid pakket innovatieve HR-oplossingen dat de slagkracht van de klanten versterkt in het nieuwe tijdperk 'The Human Age'. Het totaalpakket behelst een waaier talentgedreven behoeften: van rekrutering en selectie, opleiding en ontwikkeling over loopbaanbegeleiding tot outsourcing en organisatieadvies. Het ManpowerGroup-netwerk met bijna 3.900 kantoren in meer dan 80 landen en gebieden, is het grootste en meest toonaangevende ter wereld. De dynamiek van onze mondiale aanwezigheid en rijke inzichten gecombineerd met de lokale expertise staat volledig ten dienste van op jaarbasis 400.000 klanten uit de meest uiteenlopende sectoren, van kmo's tot grote internationale ondernemingen. ManpowerGroup stelt zijn grondige kennis van het menselijk talent in functie van de ambities van de klanten waardoor bedrijven, organisaties en individuen meer bereiken dan ze durfden verhopen. Dankzij deze krachtenbundeling stuwen we organisaties vooruit, versnellen we persoonlijk succes en bouwen we duurzamere gemeenschappen. Kortom: onze groep versterkt de wereld van werk. ManpowerGroup biedt zijn oplossingen aan onder de merken ManpowerGroup™ Solutions (MBS), Manpower®, Manpower Professional, MBS (ManpowerGroup™ Solutions), Elan en Right Management®. www.manpowergroup.com

Accor
Accor, the world's leading hotel operator and market leader in Europe, is present in 90 countries with 4,200 hotels and more than 500,000 rooms. Accor's broad portfolio of hotel brands - Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Suite Novotel, Mercure, Adagio, ibis, all seasons/ibis styles, Etap Hotel/ibis budget, hotelF1 and Motel 6 - provide an extensive offer from luxury to budget. With 145,000 employees worldwide, the Group offers to its clients and partners nearly 45 years of know-how and expertise.


 

Published with Prezly