De tips van AXA om te rijden bij dit winterweer

Persbericht van 27 december 2010

Als maatschappelijk verantwoorde onderneming en verzekeraar heeft AXA duidelijk een rol te spelen als het op risicopreventie aankomt. En dezer dagen gaat onze aandacht vooral naar de veiligheid op de weg. Door de weersomstandigheden van de afgelopen dagen is het moeilijk rijden en liggen de secundaire wegen er gevaarlijk bij omdat er geen strooizout meer is. Bij sneeuw en ijzel kunnen enkele eenvoudige tips een wereld van verschil maken.

Voor vertrek…

• Stap niet in de auto tenzij dit absoluut noodzakelijk is en neem indien mogelijk het openbaar vervoer.
  • Maak alle ruiten ijsvrij, ook de zijspiegels, om een onbelemmerd zicht te hebben; gebruik een ijskrabber of een ontdooiproduct, maar zeker geen heet water want hierdoor kunnen de ruiten barsten.
  • Informeer u over de weers- en wegomstandigheden.
  • Controleer uw banden (ook het reservewiel) op de juiste bandenspanning en minimale profieldiepte van 1,6 mm.

Op de weg…

• Schakel na het starten zo snel mogelijk in tweede versnelling.
  • Blijf in de hoogst mogelijke versnelling om doorslippen van de wielen te vermijden.
  • Rij rustig en tegen matige snelheid.
  • Om te remmen zonder dat de wielen gaan doorslippen, schakel zachtjes naar een lagere versnelling. Duw zacht op het rempedaal indien nodig.
  • Schakel naar een lagere versnelling bij afwaartse hellingen of in bochten.
  • Laat voldoende afstand tussen uzelf en uw voorligger en geef uzelf genoeg tijd om te vertragen of te stoppen. Remafstanden zijn tien keer langer op gladde en besneeuwde wegen.
  • Wagens met achterwielaandrijving maken meer kans om te slippen in een bocht.

Als u begint te slippen…

• Als u bruusk remt, riskeert u dat uw wielen blokkeren en dat de auto begint te tollen.
  • Als de auto ABS heeft, zal hij niet slippen als u remt: hou uw voet op het rempedaal en stuur de auto uit de slip (als de ABS geactiveerd is, uiteraard). Als uw auto geen ABS heeft en begint te slippen als u remt, maak dan snelle pompbewegingen met het rempedaal en stuur zo goed mogelijk bij.
  • Als de auto zijwaarts slipt, draai het stuurwiel dan in dezelfde richting als de slipbeweging en laat het gaspedaal los.

Voor meer informatie:

Dienst persrelaties van AXA
Valérie Nouille 02/678.73.46

Nick Orbaen Woordvoerder, AXA Belgium
Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars, 450 bankagenten en 3500 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2018 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,1 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 396 miljoen EUR.

Privacy disclaimer.

Troonplein 1