16% van de verkeersdoden in België zijn jongeren

Vrijdag 28 juni 2013 —

​16% van de verkeersdoden in België zijn jongeren

Hoewel slechts 8% van alle belgen een jongere is, vertegenwoordigen ze voor 16% aan verkeersdoden in België. AXA wijst op het belang van preventie. Zowel door de overheid als door rolmodellen.


Uit cijfers van AXA in België blijkt dat jongeren in de leeftijdcategorie 18-24 jarigen 8% deel uitmaken van de populatie, goed voor een trieste 16% van de verkeersdoden in België. Al dienen de cijfers genuanceerd. Zo zijn jonge mannen 4 keer meer betrokken bij een ongeval dan vrouwen in dezelfde leeftijdcategorie. Ook de schade is bij jongeren 3,4 keer groter dan bij meer ervaren doelgroepen maar toch zien we jaar na jaar een verbetering van de schadelast. “Hoewel er dus duidelijke verbeteringen vast te stellen zijn, blijft de vraag hoe we ervoor kunnen zorgen dat we het hoge percentage jonge verkeersdoden in België kunnen terugdringen”, zegt Kurt Van Bruysel, Directeur Auto bij AXA.

Een eerste oorzaak kan gevonden worden in het aanvangrisico. Jongeren hebben weinig ervaring, kennen de risico’s van de weg onvoldoende en weten dus niet hoe gepast te reageren. Zo voerde AXA Zwitserland een analyse uit van 100 ongevallen bij jongeren en daarbij werd in amper 1 geval vastgesteld dat er een rembeweging had plaatsgevonden voor de inslag. “Het belang van rijervaring valt moeilijk te onderschatten”, aldus Van Bruysel. “Eens een jongere voldoende ervaring heeft opgebouwd zal hij/zij ook anders reageren op verkeersituaties. Deze verbetering van het rijgedrag houdt immers ook in dat jongeren voorzichtiger worden.”

Een tweede risico zijn de zogenaamde technische risico’s. Jonge bestuurders rijden vaker met oudere auto’s, die op zich meer kans lopen om betrokken te zijn in een ongeval. Toch stelt AXA vast dat er een duidelijke kentering plaats vindt door de sterke verbetering van de rijassistentie in de nieuwere generaties auto’s. Daarnaast trekken jongeren ook vaak samen op pad. Hierbij maakt de achterbank vaak geen gebruik van een gordel met dramatische consequenties tot gevolg. Uit een recente crash test blijkt duidelijk dat de chauffeur en zijn co-piloot bij een aanrijding als het ware geplet worden tussen de voorkant van de verbrijzelde wagen en de naar voor duwende passagiers op de achterbank. De overlevingskansen zijn in een dergelijk geval dan ook niet erg hoog.

Jongeren goed inlichten is dus de boodschap. “In Engeland doet de overheid aan sensibilisering via de sociale media en de radio. Je kunt er geen jongerenzender beluisteren zonder dat het over verkeerveiligheid gaat. Dan stellen we vast dat er in België nog ruimte voor verbetering is.” Ook de ouders spelen een belangrijke rol vanuit hun voorbeeldfunctie. “Jongeren rijden als het ware naar het voorbeeld van hun ouders. Met een beetje verbeelding kan je dus stellen dat ouders de toekomstige schadelast van hun kinderen bepalen. Door tariefkorting te geven aan jongeren waarvan de ouders een lage schadelast hebben, willen we goed rijgedrag belonen. Het past in onze rol als verzekeraar om via preventie van de maatschappij een veiligere en betere wereld te maken”, besluit Kurt Van Bruysel.

 

Voor meer informatie
Persdienst AXA Belgium
Korneel Warlop
Woordvoerder
0491 969 522
press.axa@axa.be

Contacteer ons

Published with Prezly