Nieuwe applicatie AXA Drive geeft inzicht in je rijgedrag

Donderdag 31 oktober 2013 —

​Bank & verzekeraar AXA lanceert met AXA Drive een applicatie die de bestuurder inzicht kan geven in zijn eigen rijgedrag. Op basis van drie parameters genereert de tool een rijgedragscore die de gebruiker eventueel kan delen via sociale media. Op die manier krijgt de gebruiker niet alleen een inzicht in het eigen rijgedrag maar zorgt de techniek van gamification ook voor meer betrokkenheid bij een steeds groter wordende groep mensen, waardoor algemene sensibilisering mogelijk is. AXA en het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid hebben de intentie om hierbij nauw samen te werken.

AXA in de digitale wereld

“We leven niet alleen méér digitaal maar ook mobiel. Maar liefst 61% van de internetgebruikers zijn mobiel geconnecteerd en dus zoeken ook wij naar oplossingen voor deze steeds groter wordende groep gebruikers. Een paar maanden terug lanceerden we al een mobile banking applicatie en nu gaan we nog een stapje verder”, zegt Korneel Warlop, woordvoerder van AXA. “Concreet is het de bedoeling onze klanten bij te staan voor, tijdens en na een incident. We combineren de snelheid en het gemak van applicaties met het professionele advies van een netwerk van makelaars en bankagenten. Preventie en bescherming zijn daarbij de twee sleutelbegrippen van onze strategie.”

Werking van de applicatie & gamification principe

De AXA Drive applicatie is een schoolvoorbeeld van deze strategie. Iedereen, dus ook niet-AXA klanten, kan de applicatie via de App Store of Google Play downloaden op een smartphone of tablet. Van zodra de applicatie opgestart wordt, krijg je als gebruiker de keuze om al dan niet een profiel aan te maken om de applicatie te gebruiken. Eens dit gebeurd is, kan je aan de slag. Bij het starten van een autorit meet de tool het remgedrag, de acceleratie en het bochtenwerk. Deze gegevens stellen de applicatie in staat om een score voor je algemeen rijgedrag weer te geven. Op basis van je resultaat stelt de tool je ook een aantal tips voor om het rijgedrag te verbeteren. Een kaartje met daarop je afgelegd traject biedt inzicht in de verbeterpunten.

Om te voorkomen dat gebruikers zich beperken tot een eenmalig gebruik, maakt de applicatie gebruik van een gamification toepassing door het mogelijk te maken om de score van het rijgedrag op een amusante manier te delen via sociale media (Twitter, Facebook en Google+). Op die manier kan je ook je vrienden aanmoedigen om inzicht te verwerven in hun rijgedrag. Om dit aspect te onderstrepen loopt vanaf 4 november overigens een innovatieve marketingcampagne op televisie die gebruik maakt van Shazam waarbij de kijker doorverbonden wordt naar een game en het stuur van een fictieve wagen moet overnemen.

Risicoperceptie van ons rijgedrag

Een veiliger verkeer is iets waar we allemaal aan kunnen bijdragen. Ook als individu kan je hier iets aan doen. Door gebruik te maken van AXA Drive krijg je op een preventieve manier inzicht in je gedrag. “De meeste bestuurders vinden van zichzelf dat ze een goede chauffeur zijn maar de cijfers van het BIVV tonen een ander beeld. Er is dus iets mis met de manier waarop we naar onszelf in het verkeer kijken en daar kan deze tool op een positieve manier bij helpen”, zegt Korneel Warlop. “Wat de Nike+® running applicatie is voor de hardloper, dat is AXA Drive voor de autobestuurder. Een vrijblijvende en enthousiasmerende manier om iets aan je gedrag te doen. Het succes wordt dus niet afgemeten aan het aantal downloads maar aan de frequentie waarmee de tool gebruikt wordt.”

Samenwerking met het BIVV

Of de applicatie daadwerkelijk een impact zal hebben op het rijgedrag valt nog af te wachten. Momenteel bestaan er immers nog geen studies over. Net om die reden is het voor AXA belangrijk om dit pionierswerk ten dienste te stellen van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), het instituut dat namens de overheid onderzoek en preventie verricht. “De applicatie is niet persoonsgebonden maar genereert enkel bij gebruik van een profiel de scores van het remgedrag, de acceleratie en het bochtenwerk en de evolutie in de algemene rijgedragscore. Er zal onderzocht worden of er op deze basis pertinente conclusies kunnen getrokken worden die het BIVV eventueel van nut kunnen zijn. In een verdere fase kan zelfs nagegaan worden in welke mate andere parameters aan de applicatie kunnen toegevoegd worden op basis van het advies van het BIVV”, zegt Korneel Warlop. “Er is geen enkele link met onze verzekeringspolitiek en de lancering van de applicatie zal daarin ook niets veranderen. Als de applicatie kan bijdragen om het verkeer voor ons allen een beetje veiliger te maken dan worden we daar immers ook allemaal beter van”.

AXA Services: bescherming wanneer nodig

Naast AXA Drive presenteert de verzekeraar ook nog een aanvulling op een al bestaande applicatie: AXA Services. Deze applicatie stelt de AXA klant in staat om op een snelle manier aangifte te doen van een schadegeval, zowel in auto als bij een woning. Bij de aangifte van een schadegeval wordt klassiek veel tijd verloren met het opzoeken van de juiste gegevens zoals een polisnummer. Door dit op voorhand te programmeren wint zowel de klant als AXA kostbare tijd. Maar er is iets nieuw: de tool genereert in realtime een geolokalisatiebericht die het toelaat om op basis van GPS signaal de correcte coördinaten van je locatie te kennen. Handig bij pech op een voor u onbekend traject. De applicatie brengt je vervolgens ook in contact met een medewerker van AXA Assistance die de klant vervolgens via sms op de hoogte houdt van de komst van een takelwagen en/of de levering van een vervangwagen. Na afhandeling krijgt de klant tenslotte ook de kans om de dienstverlening te beoordelen. De klant wordt op die manier niet enkel geholpen maar stelt AXA ook in staat om haar dienstverlening steeds beter af te stemmen op de behoefte van de klant.

Voor meer informatie:

Persdienst AXA Belgium
Korneel Warlop
Woordvoerder
Korneel.a.warlop@axa.be

AXA in België

Drie miljoen klanten, één op twee gezinnen, vertrouwen hun verzekeringen en bankzaken toe aan AXA. Om hen te bedienen, werkt AXA samen met 5.000 verzekeringsmakelaars, 920 bankagenten en meer dan 4.500 medewerkers. In 2012 realiseerde AXA Belgium een omzet van 4,1 miljard euro.

Link naar de applicatie:

•  App Store