AXA crashtest over verkeersveiligheid in de stad:meer dan helft ongevallen gebeurt in stadsverkeer

Dinsdag 6 juli 2010 —

Persbericht van 6 juli 2010

Auto’s, motoren, scooters, fietsen, voetgangers, vrachtwagens, trams en bussen: het verkeer in de stad is meer afwisselend en verwarrend dan elders. Maar ook veel gevaarlijker. Het bewijs? Meer dan 55% van de verkeersongevallen in België gebeurt in de stad. Ze maken meer dan 29.400 slachtoffers (op een totaal van meer dan 56.500 in 2008), grotendeels zwakke weggebruikers (voetgangers en fietsers).

De crashtest die AXA Winterthur (Zwitserland) en DEKRA (onafhankelijk instituut voor preventie op de weg) op 1 juli organiseerde voor de 25ste keer, wees op de gevaren van het wegverkeer in de stadscentra. Met de crashtest wil AXA België wijzen op het belang van preventie in dit domein. Als verzekeraar is het immers het beroep van AXA om risico’s te dekken, maar AXA ziet het ook als een maatschappelijke verantwoordelijkheid om door preventiecampagnes diezelfde risico’s te helpen voorkomen.

28% van de slachtoffers in de stadscentra is zwakke weggebruiker
In 2008 vielen er in België 56.587 verkeersslachtoffers. Hoewel 22% minder dan tien jaar geleden nog steeds heel veel. Er moeten vooral nog inspanningen worden gedaan in de stadscentra, waar 29.403 slachtoffers vielen (52% van het totaal) in 2008. De verkeersongevallen in de stadscentra treffen bovendien vooral zwakke weggebruikers. In 2008 waren 3.393 slachtoffers in de stadscentra voetgangers en 4.855 slachtoffers waren fietsers. Dat is 28% van het totale aantal slachtoffers in de stadscentra en 14,6% van het totale aantal slachtoffers van verkeersongevallen op alle wegen.
Van de zwakke weggebruikers die het slachtoffer werden van een verkeersongeval (van wie een groot deel in de steden), overleden er 185 in 2008, 19,6% van het totale aantal overlijdens als gevolg van verkeersongevallen in deze periode (944 personen). Ten opzichte van het Europese gemiddelde van 26,7% scoort België niet slecht, maar het kan nog beter.

Crashtest
Om de gevaren van het stadsverkeer onder de aandacht te brengen, richtten AXA Winterthur en DEKRA dit jaar hun crashtests op ongevalsituaties die regelmatig voorkomen in de stad. Uit deze crashtests bleek eens te meer dat preventieve maatregelen noodzakelijk zijn.

  • 1e crashtest: een elektrische fiets botst tegen een geparkeerde wagen
    Vooral de fietsers zijn kwetsbaar in de stad. In onze crashtest botste een elektrische fiets met een snelheid van 40 km/u tegen een geparkeerde wagen. De analyse van de gevolgen van dit type ongeval toont aan dat de fietser zeer zware verwondingen kan oplopen aan het hoofd en de borst.
    We kunnen het risico van zware verwondingen echter aanzienlijk beperken door een helm te dragen. Die gewoonte is vrij goed ingeburgerd bij motorrijders, maar nog te weinig bij fietsers. Hierop moeten we het accent leggen.
  • 2e crashtest: twee scenario’s waarbij voetgangers door een wagen worden aangereden
    Ook de voetgangers zijn sterk blootgesteld aan verkeersongevallen in de stadscentra: bijna negen op tien voetgangers die het slachtoffer worden van een verkeersongeval, worden aangereden in een stadsomgeving. In onze crashtest werd een voetganger aangereden door een wagen die 30 km/u reed. In een tweede fase wordt de voetganger in dezelfde omstandigheden aangereden door een wagen die 60 km/u rijdt. Hoewel de voetganger in het eerste geval 8 m van de wagen wordt weggeslingerd, zal een gezonde volwassene een dergelijk ongeval waarschijnlijk overleven, ondanks de verwondingen. In het tweede geval wordt de voetganger bijna 30 m weggeslingerd van de plaats van het ongeval en is de kans op overleven zeer beperkt.
    Ongevallen waarbij voetgangers betrokken zijn, doen zich vaak voor omdat de voetgangers minder goed zichtbaar zijn, vooral in de schemering, bij slecht weer of ‘s nachts. Het is dus erg belangrijk dat voetgangers zo goed mogelijk opvallen, onder meer door lichtgekleurde en reflecterende kleding te dragen in het schemerduister. We moeten echter ook de inrichting van de wegen verbeteren door meer vluchtheuvels aan te leggen voor voetgangers en de automobilisten te dwingen hun snelheid te verminderen in de buurt van oversteekplaatsen voor voetgangers.
  • 3e crashtest: botsing van een wagen met een laadplatform van een vrachtwagen
    In de stadscentra zijn vrachtwagens die goederen komen leveren een permanente bron van gevaar. Zelfs stilstaande vrachtwagens kunnen een groot gevaar vormen. Een bestuurder van een wagen die met een snelheid van 60 km/u tegen een open laadplatform botst bijvoorbeeld, heeft geen enkele overlevingskans.
    We moeten de zichtbaarheid van deze platforms dus absoluut verbeteren en ze zoveel mogelijk vooraf signaleren, bijvoorbeeld met behulp van kegels. De platformen zouden ook alleen tijdens het lossen moeten worden neergelaten en worden opgehaald als ze niet worden gebruikt, ook al duurt dit maar even. 

 

Voor meer informatie en voor foto’s en video’s van de crashtests kunt u contact opnemen met:

Dienst persrelaties van AXA
Valérie Nouille 02/678.73.46
press.axa@axa.be

Bekijk, deel of plaats de video van de AXA crashtest zelf online via deze link: http://www.youtube.com/watch?v=2pJprxsHe7k
De foto’s van het event zijn ook beschikbaar op aanvraag bij de persdienst van AXA.  

 

Contacteer ons

Published with Prezly