Hoe veilig zijn rotondes? Zijn bedrijfswagens verkeersonveiliger?

Persbericht van 8 juli 2011

Als autoverzekeraar hecht AXA een bijzonder groot belang aan verkeersveiligheid. Het is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om aan te zetten tot veilig rijgedrag. In het kader van dit preventiebeleid werkt AXA nauw samen met IMOB*. Voor het derde jaar op rij heeft AXA een award toegekend aan twee masterstudenten van de opleiding Verkeerskunde aan de Universiteit Hasselt omdat hun thesisonderzoek nieuw inzicht verschaft in de algemene verkeersveiligheidproblematiek. Thomas Bullen en Winfried Casters krijgen elk een cheque ter waarde van € 500.

De twee winnende onderwerpen zijn:

"Meeste ongevallen gebeuren bij oprijden rotonde"
(Winfried Casters - Profileren en clusteren van ongevallen op rotondes met behulp van manoeuvrediagrammen)
Hoewel ze algemeen genomen de verkeersveiligheid verhogen, zijn rotondes niet veiliger voor fietsers. Aan de hand van gedetailleerd onderzoek van meer dan 400 ongevallen op rotondes kwam Winfried Casters tot de vaststelling dat de meeste ongevallen op rotondes gebeuren in de aanloop naar en bij het oprijden van de rotonde in kop-staartaanrijdingen of door het negeren van de voorrangsregel. De meest ernstige (letsel)ongevallen zijn vaak de aanrijdingen met zwakke weggebruikers. Rotondes met vrijliggende fietspaden blijken een heel stuk veiliger dan rotondes met aanliggende fietspaden. Nog een opvallende conclusie: hoe groter de rotonde, hoe vaker aanrijdingen met het middeneiland voorkomen.

"Minder ongevallen met bedrijfswagens door telewerken"
(Thomas Bullen - Onderliggende factoren van het rijgedrag van werknemers met een bedrijfswagen en huidige en toekomstige beleidsmaatregelen hieromtrent)
Bijna 1 op 3 werknemers in België beschikt over een bedrijfswagen. Uit eerder onderzoek blijkt dat bedrijfswagens vaker betrokken raken bij ongevallen met blikschade. Hoewel heel wat bedrijven al maatregelen nemen om veilig rijgedrag te promoten, stelt Thomas Bullen vast dat op dit vlak nog heel wat verbeteringen mogelijk zijn. Zo hebben maatregelen als telewerken of het ter beschikking stellen van een mobiliteitsbudget onmiskenbaar een positieve invloed op veiliger rijgedrag. Andere aanbevelingen zijn het aansprakelijk maken van werknemers bij ongevallen in fout, het aanbieden van verplichte rijcursussen en trainingslessen, het belonen van verkeersveilig rijgedrag en het actief betrekken van de werknemer in het bedrijfswagenbeleid.

* Het Instituut voor Mobiliteit is een onafhankelijk instituut van de Universiteit Hasselt dat onderzoek verricht in de domeinen van mobiliteit, verkeersveiligheid en logistiek. Het is de enige Belgische instelling die een Bachelor- en een Masteropleiding Verkeerskunde aanbiedt.

Voor meer informatie:

Persdienst van AXA in België
Valérie Nouille: 02/678.73.46

Nick Orbaen Woordvoerder, AXA Belgium
Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars, 450 bankagenten en 3500 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2017 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,3 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 357 miljoen EUR.

Privacy disclaimer.

Troonplein 1