AXA schenkt 3 miljoen euro aan ULB leerstoel Neurowetenschappen en Levensduur

Woensdag 25 september 2013 —

​Topwetenschapper Pierre Vanderhaeghen zal de leerstoel bekleden

Het AXA Research Fund, het wereldwijde wetenschappelijke mecenaatsprogramma van de AXA Groep, kent 3 miljoen euro toe aan de Université Libre de Bruxelles (ULB) om er een permanente leerstoel Neurowetenschappen en Levensduur op te richten. De leerstoel zal bekleed worden door professor Pierre Vanderhaeghen, die werkt rond de ontdekking van mechanismen die de basis vormen van de ontwikkeling van de hogere hersenfuncties en die in kaart wil brengen hoe veranderingen op dit vlak kunnen leiden tot menselijke ziektes. “De knowhow die door dit onderzoek gegenereerd wordt zal mensen beter beschermen tegen de risico's van een beroerte of de ziekte van Alzheimer,” zegt Emmanuel de Talhouët, CEO van AXA in België.

Als verzekeraar vindt AXA dat het in zijn corporate responsibility kadert om bij te dragen aan een sterkere gedeelde kennis van de risico's, om ze beter te kunnen voorkomen en de mensen - in voorkomend geval - beter te kunnen beschermen tegen de effecten ervan. Hiervoor halen de experts van AXA in de eerste plaats hun kennis uit gegevens op het terrein en interne analyses. Maar in een wereld waarvan de evolutie versnelt, is noch de analyse van het verleden, noch de aanpassing aan de marge van bestaande modellen voldoende om te anticiperen op de toekomst. Het AXA Research Fund ondersteunt dus onafhankelijk academisch onderzoek naar risico's die verband houden met het milieu (klimaatverandering, meteorologische dreigingen, vulkaanuitbarstingen, verarming van de biodiversiteit, …), het menselijke leven (levensduur, ziekten, hygiënebeleidslijnen, …) of de maatschappij (financiële risico's, sociopolitieke risico's, …). Het fonds draagt zo bij aan een groter inzicht in de realiteit van deze risico's: vandaag onderzoek verrichten om morgen meer bescherming te bieden.

In het licht hiervan had het AXA Research Fund belangstelling voor het werk van Professor Vanderhaeghen, laureaat van de Francqui Prijs 2011 en een ERC Advanced Grant in 2013, en besliste om 3 miljoen euro toe te kennen voor de oprichting van een leerstoel Neurowetenschappen en Levensduur aan de ULB, die bekleed zal worden door deze vooraanstaande wetenschapper en directeur van het Instituut Neurowetenschappen aan de ULB, het UNI. Pierre Vanderhaeghen bestudeert de mechanismen die de ontwikkeling en de evolutie van de cerebrale cortex controleren, van zowel stamcellen tot het neurale netwerk en van muis tot mens.

Bekijk de film: Nieuwe pistes voor de strijd tegen kanker met Professor Peter Carmeliet

Bekijk de film: De ontwikkeling van het menselijk brein beter begrijpen met Pierre Vanderhaeghen

Emmanuel de Talhouët, CEO van AXA Belgium en AXA-ambassadeur voor deze leerstoel, zegt hierover het volgende: "AXA is er heel trots op ULB te steunen in haar ambitie om een nieuwe universitaire leerstoel op te richten: de selectie door de Wetenschappelijke Raad van het AXA Research Fund levert opnieuw het bewijs van het excellente niveau van het wetenschappelijke onderzoek in België. Als gezondheidsverzekeraar is een beter inzicht in de neurowetenschappen en de gevolgen ervan voor de levensduur en het actieve leven, van strategisch belang. Dit zal ons immers de mogelijkheid bieden om de mensen beter te beschermen tegen de aanverwante risico's … en deze bescherming begint bij fundamenteel onderzoek. Met een dergelijk ambitieus wetenschappelijk programma, een wetenschapper die wereldfaam geniet en een gloednieuw Instituut voor Neurowetenschappen opgericht door de ULB hebben we goede hoop dat we voordeel zullen halen uit de resultaten en de knowhow die door dit onderzoek gegenereerd worden om de preventie te ontwikkelen ten bate van de bevolking en om onze klanten beter te beschermen tegen de risico's van een cerebraal vasculair accident of de ziekte van Alzheimer. De aankondiging is enkele dagen na de Wereld Alzheimer Dag en de daaraan gekoppelde noodkreet over het tekort aan financiering van onderzoek, meer dan ooit relevant."

Het AXA Research Fund vertegenwoordigt 99 miljoen euro toegekend aan 367 onderzoeksprojecten die in 27 landen worden ondersteund door wetenschappers van 49 verschillende nationaliteiten.

Indien je de lancering van de AXA leerstoel life wil meemaken, schrijf je dan als de bliksem in door een mail te sturen naar dina.iosifidis@axa.be

Voor meer informatie:

Persdienst AXA Belgium
Benoît Lempkowicz, woordvoerder: 02/678.68.05 – 0497/59.38.24

Persdienst ULB, Onderzoek & Communicatie
Nancy Dath: 02/650.92.03
Nathalie Gobbe: 02/650.92.06 – 0474/84.23.02 - ngobbe@ulb.ac.be

AXA in België

Drie miljoen klanten, een op twee gezinnen, vertrouwen hun verzekeringen en bankzaken toe aan AXA. Om hen te bedienen, werkt AXA samen met 5.000 verzekeringsmakelaars, 920 bankagenten en meer dan 4.500 medewerkers. In 2012 realiseerde AXA Belgium een omzet van 4,1 miljard euro.

AXA Research Fund - www.axa-research.org

• Het AXA Research Fund, een wetenschappelijk mecenaatsinitiatief van de Groep AXA, steunt internationaal fundamenteel onderzoek naar risico's die verband houden met het milieu, het menselijke leven en onze maatschappijen.
  • Sinds 2007 werd 99 miljoen € toegekend aan 367 projecten in 27 landen, en tegen 2018 zal nog eens 100 miljoen € toegekend worden.
  • Het AXA Research Fund brengt langetermijnpartnerschappen tot stand met de beste wetenschappers en helpt hen om hun ontdekkingen uit te wisselen om het publieke debat te verrijken. Vandaag onderzoek verrichten om morgen meer bescherming te bieden.

ULB - www.ulb.ac.be

Drie Nobelprijzen, een Fields medaille, twee Abelprijzen, drie Wolfsprijzen, 14 gerenommeerde grants van de Europese Onderzoeksraad (ERC) zijn allemaal bewijzen van de traditie van excellentie in onderzoek bij de Université libre de Bruxelles. De ULB berust zich op de vrijheid die ze laat aan haar onderzoekers en een internationale implicatie. Diepgeworteld in die vrijheid, legt de ULB het initiatief bij haar onderzoekers in een bottom-up logica en houdt de ULB eraan om zelf van bovenaf de onderzoeksgebieden af te bakenen waarin geen onderzoek verricht wordt. Gelegen in het hart van Europa, werkt de ULB steeds met de blik gericht op het internationale, zowel op vlak van recrutering van haar proffen en onderzoekers (15% van de proffen, 37% van de onderzoekers, 45% van de doctoraatstudenten) als op haar implicatie in het internationale onderzoeksnetwerk.

Professor Pierre Vanderhaeghen

Pierre Vanderhaeghen ontving in 2011 de Francqui Prijs, de hoogste onderscheiding voor wetenschappelijk onderzoek in België, die elke drie jaar wordt toegekend in een medisch domein door een internationale jury. In 2013 bekwam hij een beurs – ERC Advanced Grant – van de Europese Onderzoeksraad (ERC). Als hoofd van de groep “Stem Cell & Development Neurobiology” (IRIBHM, Faculteit Geneeskunde, ULB), is Pierre Vanderhaeghen tevens directeur van het Instituut Neurowetenschappen van de ULB, UNI, dat op 28 maart 2013 werd opgericht.  Zijn werk wordt ondersteund door het Nationaal Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek, de Geneeskundige Stichting Koningin Elisabeth, Wallonië (WELBIO en CIBLES), de Belgische federale diensten voor onderzoek, de Stichting ULB, de Fondation Clerdent, de Fondation de Spoelberch en de Europese programma’s Marie Curie en EMBO.