Persdossier - een analyse van de arbeidsongevallen tijdens teambuildings

Het organiseren van een teambuilding staat hoog op de agenda van veel bedrijven. Na een periode van lockdowns en telewerk, kijken velen uit naar evenementen om de sociale cohesie te bevorderen.

Naar goede gewoonte publiceert verzekeraar AXA een persdossier omtrent de preventie van arbeidsongevallen in de aanloop van de wereldveiligheidsdag op 28 april.

Dit jaar ligt de focus op teamsbuildings. Enkele highlights:

• Tussen 2017 en 2021 tellen we 397 arbeidsongevallen tijdens een teambuilding. We zien duidelijk de impact van de lockdown, maar sinds 2021 hernemen de teambuildingactiviteiten en nemen dus ook de ongevallen opnieuw toe.
  • Ongeveer 2 op de 3 ongevallen hebben geleid tot tijdelijke arbeidsongeschiktheid, met een gemiddelde van maar liefst 41 dagen afwezigheid per ongeval!
  • Donderdag en vrijdag zijn de teambuildingdagen bij uitstek, met telkens ongeveer 30% van het totale aantal ongevallen.
  • We zien duidelijk dat juni en september populaire maanden zijn om teambuildings te organiseren. Ongeveer de helft van de ongevallen doen zich voor tijdens deze maanden.
  • De meeste ongevallen gebeuren tijdens een ‘adventure’-activiteit (16%), gevolgd door sport en spel (13%) en activiteiten met een springkasteel of opblaasbare atracties (10%). We zien in de statistieken meerdere activiteiten verschijnen waar mensen niet vertrouwd mee zijn, waardoor de kans op een ongeval ook toeneemt.
Persdossier2022_teambuilding_arbeidsongevallen_NL.pdf 6 MB
Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars en 3000 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 3 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2021 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,5 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 243 miljoen EUR.

_ _ _

Troonplein 1