Vlammen: begrijpen hoe ze ontstaan en hoe ze te voorkomen zijn

Woensdag 23 september 2015 — Naast materiële schade, kunnen vlammen ook fysieke en morele schade veroorzaken en soms zelfs dodelijk zijn. Zo kwamen in 2014, 69 mensen om het leven bij een woningbrand. In het kader van de Veertiendaagse van de Veiligheid van 12 tot 27 september publiceert AXA enkele cijfers om iedereen bewust te maken van de belangrijkste oorzaken van een brand en de manieren om ze te voorkomen.

Wist je dat meer dan een derde van de branden ontstaat in de woonkamer of de keuken? Dit heeft wellicht te maken met de aanwezigheid van de vele elektrische toestellen in deze ruimtes, maar dat is niet alles.

Kortsluitingen (36%) en vuur in schoorstenen/houtkachels (11%) zijn de oorzaken die de afgelopen drie jaar het meest werden aangehaald. Brandstichtingen op hun beurt beslaan ongeveer 10% van het aantal schadegevallen.

In tegenstelling tot wat de meeste mensen zouden denken, is bliksem slechts in 1% van de gevallen de oorzaak van een brand in België. Vlammen die overslaan van de ene woning op de andere zijn in amper 2% van de gevallen de oorzaak van een brand.

Sommige oorzaken zijn weliswaar niet de vaakst voorkomende, maar zijn helaas wel die welke het vaakst slachtoffers maken. We hebben het hier onder andere over brand die ontstaat door een sigaret of een kaars, ontploffingen en brandstichting.

Handelingen die levens kunnen redden!

Vele handelingen, vaak onschuldig, vormen een reële bescherming tegen woningbrand. Het gaat hier bijvoorbeeld over:

- Het respecteren van de veiligheidsnormen van elektrische installaties en van rookkanalen
zoals een schoorsteen;
- Het regelmatig onderhouden van schoorstenen en warmteketels;
- Plaats rook- en/of warmtemelders;
- Zorg er steeds voor dat je een branddeken bij de hand hebt, bij voorkeur in de keuken;
- Wees uitgerust met een gekeurde brandblusser en woon desnoods een opleiding bij om te weten hoe je een brandblusser gebruikt;
- Laat een evacuatieplan van je huis ontwerpen;
- Rook niet in bed en laat brandende kaarsen niet onbeheerd achter;
- Doe een gratis beroep op een brandpreventieadviseur via de website van de Directie
Veiligheid en Preventie
.

Raadpleeg een reeks preventiemaatregelen op de website www.speelnietmetvuur.be, een platform dat werd ontwikkeld door de Directie Veiligheid en Preventie in het kader van de veertiendaagse van de Veiligheid. U kunt er eveneens de veiligheid van uw woning testen via www.ismijnwoningbrandveilig.be

AXA, partner van de slimme detectoren

Uit een recente studie blijkt dat slechts 43 % van de Belgische woningen uitgerust is met een rookdetector, terwijl een rookdetector in de meeste gevallen verplicht is. België is een bijzonder slechte leerling, want het aantal ongevallen dat te wijten is aan huisbranden behoort tot de hoogste van Europa. Maar dat is helaas nog niet alles … Ook koolstofmonoxide is een geduchte vijand: jaarlijks maakt CO meer dan 1000 slachtoffers in ons land.

Begin 2015 heeft AXA een exclusief partnerschap afgesloten met Nest, leider op het vlak van slimme uitrusting in huis. Het doel van dit partnerschap bestaat er uiteraard in klanten te helpen zich beter te beschermen door het digitale aspect ten dienste van preventie te stellen.

Om zijn klanten aan te moedigen hun woning te beschermen, biedt AXA momenteel een korting bij aankoop van een rook- en CO-detector van Nest Protect™.

Meer info op www.axa.be/nest/

Gianni De Muynck